? ارتداد اکثر شیعیان پس از شهادت امام حسین (ع)

? #تاریخ_بصیرت_افزای_بزرگان_دینی_و_اصحاب

? ارتداد اکثر شیعیان پس از شهادت امام حسین (ع)

◀️ امام صادق (ع) در حدیثی، وضع و حال امام چهارم و نقش سازنده او را چنین ترسیم کرده است:
«ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ الْحُسَيْنِ (ع) إِلَّا ثَلَاثَةً: أَبُو خَالِدٍ الْكَابُلِيُّ، يَحْيَى ابْنُ أُمِّ‌ الطَّوِيلِ وَ جُبَيْرُ بْنُ مُطْعِمٍ؛ ثُمَّ إِنَّ النَّاسَ لَحِقُوا وَ كَثُرُوا. وَ كَانَ يَحْيَى ابْنُ أُمِّ‌ الطَّوِيلِ يَدْخُلُ مَسْجِدَ رَسُولِ‌ الله (ص) وَ يَقُولُ: كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاء (بحار الأنوار، ج46، ص144)؛
پس از حسین‌بن‌علی (ع) همه از راه برگشتند، مگر سه نفر: ابوخالد کابلی، یحیی‌بن‌ام‌طویل و جبیربن‌مطعم. بعدها مردم دیگر به آنها پیوستند و جمع شیعیان، انبوه گشت. یحیی‌بن‌ام‌طویل به مسجد پیامبر (ص) در مدینه می‌آمد و خطاب به مردم می‌گفت: ما به شما (و راه و آیین شما) کافریم و میان ما و شما دشمنی و خشم و کینه قرار دارد».

◀️ چه حادثه شگفت‌انگیزی! پس از واقعه عاشورا همه رفتند؛ همه از راه برگشتند؛ همه از آینده جذاب و دلگرم‌کننده‌ای که آنها را به خود می‌کشید، مأیوس شدند؛ از همه آرزوها و آرمان‌های تشیع صرف‌نظر کردند؛ فقط به نام تشیع و به اینکه در دل به امامان عقیده و محبت داشته باشند، قناعت ورزیدند… و می‌دانیم که این‌گونه شیعیان، همیشه در تاریخ بوده‌اند و هنوز هم اکثریت مهم شیعه را تشکیل می‌دهند.

◀️ در میان چندین‌هزار شیعه زمان امام سجاد (ع) فقط سه نفر در راه ماندند؛ فقط سه نفر وفاداری خود را نسبت به راه امامان حفظ کردند؛ تنها این سه نفر بودند که از دیدن چهره واقعی و درنده‌خویی و ددمنشی حکومت بنی‌امیه که همیشه در زیر نقابی از تظاهر به مسلمانی پنهان بود، وحشت نکردند؛ دست و پای خود را گم نکردند؛ چیزی بر خلاف انتظار نیافتند و با همان عزم پولادین، راه خود را تعقیب کردند.

? پیشوای صادق، صص20-21

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.