? تطبیق آیات مشعر به اِفساد بنی‌اسرائیل بر دشمنان اهل‌بیت(ع)

? #تاریخ_دشمنان_اهل_بیت

? تطبیق آیات مشعر به اِفساد بنی‌اسرائیل بر دشمنان اهل‌بیت(ع)

✅ ابن‌قولویه در کتاب کامل الزیارات، روایتی را از امام صادق(ع) نقل می‌کند که آن حضرت در ذيل آيات شريفه «وَ قَضَيْنا إِلى بَنِي إِسْرائِيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً. فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولي بَأْسٍ شَديدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولا» (اسراء/4-5) فرمودند:

? مقصود از «مرّتين»، يكى قتل و شهيد نمودن اميرالمؤمنين(ع) بوده و ديگرى طعن و زخم‌زبان‌هایى بود كه به حسن‌بن‌على(ع) زده شد.

? و مراد از «لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً» شهادت حسین‌بن‌على(ع) است.

? و منظور از « فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما» اين است كه وقتى زمان خون‌خواهى حضرت امام حسين(ع) و يارى كردن آن جناب فرارسيد.

? و تفسير «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ» اين است كه خداوند متعال قبل از قيام قائم(عج) گروهى را برانگيزد كه هيچ خونى از آل‌محمد(ع) را بى‌انتقام نگذارند و انتقام همه خون‌هاى ريخته‌شده از اهل‌بيت(ع) را بگيرند.

? کامل الزیارات، صص62-63

❗️ نکته: همچنان‌که علامه طباطبایی در تفسیر المیزان متذکر شده است، اين روايت، تطبيق حوادثى است كه در اين امت واقع مى‌شود و در ميان بنى‌اسرائيل اتفاق افتاده است و درحقيقت، در مقام تصديق مطلبى است كه رسول خدا(ص) پيش‌بينى كرده و فرموده بود: اين امت به‌زودى همان را كه بنى‌اسرائيل مرتكب شد، دقيقا و طابق‌النعل‌بالنعل مرتكب خواهد شد؛ حتى اگر بنى‌اسرائيل داخل سوراخى رفته باشد، اين امت نيز خواهد رفت. پس اين روايات را نبايد جزء رواياتى شمرد كه آيه مورد بحث را تفسير مى‌كند؛ بلكه تنها در مقام جرى و تطبيق است.

? تفسیر المیزان، ج13، صص43-44

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.