? فلسفۀ زیارت چیست؟

? فلسفۀ زیارت چیست؟
? مؤمن، به زیارتِ امامش نیاز دارد؛ مثل نیاز کودک به مادرش
? هروقت دلت برای زیارت تنگ شد، حتماً برو؛ به این نیازت پاسخ بده!

? #اربعین97

? چرا زیارت و ملاقات، این‌قدر اهمیت دارد؟ در ملاقاتِ پدر و مادر، برادران دینی و دید و بازدید فامیلی چه محسناتی هست که این‌قدر به آن سفارش شده است؟

⭕️ زیارت و ملاقات، نیاز انسان است. اصل دیدار و ملاقات، عالی‌ترین فعلی است که هدف خلقت است. (إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيهِ؛ انشقاق/6) همۀ زجری که انسان می‌کشد به‌خاطر همین «لقاء» است.

? آخرین نقطۀ حیات بشر، دیدار و ملاقات است؛ آخرِ حیات اخروی انسان، خوردن یا شناکردن در نهر شیر و عسلِ بهشتی نیست؛ آخرین و بالاترین نیاز انسان، فعلی است به‌نام «لقاء» یعنی ملاقات پروردگار!

⭕️ آخرِ نیاز انسان ملاقات است، اولِ نیاز او هم ملاقات است، لذا می‌گویند: بچه وقتی به‌دنیا آمد، بلافاصله او را به آغوش مادرش بدهید. این نیاز روحی به‌قدری مهم است که-طبق تحقیقات روان‌شناسی- اگر تا شش ماه پس از تولد نوزاد، مادرش او را بغل نکند، کودک می‌میرد؛ هرچند سایر نیازهایش (غذا و…) تأمین شود.

? امام‌رضا(ع) می‌فرماید: امام، مثل مادر است نسبت به طفل شیرخوار (تحف‌العقول/439) کودک وقتی به آغوش مادرش می‌رود، به‌لحاظ روحی، تغذیه می‌شود. مؤمن هم به زیارت امامش نیاز دارد و به آن علاقه دارد؛ البته ممکن است نداند چرا زیارت را دوست دارد، اما مثل کودکی که می‌گوید «من مادرم را می‌خواهم» او هم می‌گوید: «دلم برای حرم، تنگ شده» لذا هروقت دلت برای زیارت تنگ شد، حتماً برو؛ به این نیاز خودت پاسخ بده!

?علیرضا پناهیان
?کربلای معلا | صبح اربعین-۹۷.۸.۸
متن کامل:
panahian.ir/post/5088

@Panahian_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.