? #رباخواری

#سبک_زندگی

⭕️ #گناه_و_محرومیت_از_محبت_پروردگار (23)

?گناه و دور شدن از رحمت پروردگار (9)

? #رباخواری

✍️«ربا خواری» از #گناهان بسیار بزرگ و ناپسندی است که در آیات #قرآن کریم، شدیداً مورد مذمّت و نکوهش قرار گرفته؛ چنان که #خداوند متعال می فرماید: « #رباخوار، در حقیقت با خدا و رسول اعلام جنگ می کند».

?روایاتی هم که در مورد #ربا و ربا خواری نقل شده، بسیار فراوان است و چنانچه جمع آوری گردد، کتاب مستقلّی را تشکیل می دهد.

?حضرات معصومین علیهم السلام #گناه ربا خواری را در ردیف هفتاد زنا آن هم زنای با محارم ذکر کرده اند. آثار بسیار سوئی برای ربا و ربا خواری بیان شده است که یکی از آن ها دوری از رحمت خداست؛ یعنی ربا خوار نیز مورد لعنت است.

?علیّ بن ابی طالب علیهما السلام می فرماید: «لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله آکِلَ الِرّبا وَمَؤکِلُهُ وَبایِعَهُ وَمَشْتَرِیهِ وَکاتِبَهُ وَشاهِدَیْهِ»؛?وسائل الشیعه، ج 18، ص 127.«رسول خداصلی الله علیه وآله ربا خوار و کسی که ربا می دهد و نویسنده سند و دو شاهد آن را مورد لعن قرار داده است».

?در بیان دیگر فرمود: «منْ أَکَلَ الِرّبا مَلَأَ اللَّهُ بَطْنَهُ ناراً بِقَدْرِ ما أَکَلَ مِنْهُ فَإِنْ کَسَبَ مِنْهُ مالاً لَمْ یَقْبِلِ اللَّهُ مِنْ عَمَلِهِ وَلَمْ یَزَلْ فِی لَعْنَهِ اللَّهِ وَالْمَلآئِکَهِ مادَامَ عِنْدَهُ قِیراطٌ»؛?مستدرک الوسائل:13/332.«خداوند، شکم ربا خوار را به اندازه ای که ربا خورده است پر از آتش می کند و چنانچه از مال ربا درآمدی کسب کند، خداوند عمل او را قبول نخواهد کرد و تا هنگامی که قیراطی (درهمی) از پول ربا نزد او باشد، مورد لعن خدا و فرشتگان است».

?لازم به ذکر است که در مورد گناهانی که ذکر شد، آیات و روایات فراوانی وجود دارد. و آثار و تبعات سوء بسیار زیادی ذکر شده است و لکن در اینجا سعی شد از آیات و روایاتی استفاده شود که لعنت و دوری از رحمت الهی را برای این گناهان به طور صریح ذکر کرده است.

?آثار گناه در زندگی و راه جبران / علی اکبر صمدی

✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.