❓ سؤال: چرا حضرت رسول اکرم(ص) را در طفولیت به دایه سپردند؟

? #تاریخ_بصیرت_افزای_انبیا

❓ سؤال: چرا حضرت رسول اکرم(ص) را در طفولیت به دایه سپردند؟

✅ پاسخ: اینکه مورخان علت این عمل را نامساعد بودن آب و هوای مکه و بکر بودن آب و هوای خارج مکه، فصاحت و بلاغت اهل بادیه، یا کمبود شیر آمِنه، مادر پیامبر(ص) و یا وجود برخی بیماری‌ها از قبیل طاعون، وبا و دلایلی دیگر ذکر کرده اند، کمی دور از ذهن است.

✅ چون اگر سنت اهل مکه اين بوده که فرزندان خود را به‌خاطر آب و هوای مکه به دايه‌ای بيرون از شهر بسپارند، بايد علی(ع)، عقيل، جعفر و حمزه را نيز به دايه می سپردند؛ درحالی‌که اين‌گونه نبود.

✅ یا اگر علت به دايه سپردن پيامبر(ص) بی‌شيری آمنه بود، پس چرا بیش از مدت دوران شیرخوارگی، یعنی تا پنج‌سالگی نزد حلیمه ماند؟!

✅ وجود بیماری هم در مکه به اثبات نرسیده و درمنابع معتبر نیامده است.

✅ و اینکه بادیه‌نشین‌ها فصیح‌تر باشند هم، مسلم نیست؛ بلکه امر برعکس بوده و معمولا مردم شهر، فصیح‌تر از بادیه‌نشین‌ها هستند.

✅ علت، خطری بود که از جانب یهود، وجود مطهر پیامبر(ص) را تهدید می‌کرد. توضیح اینکه، یهودیان بنی‌اسرائیل، گزارش دقیق از علایم پیامبر آخرالزمان را از پیامبران بنی‌اسرائیل مخصوصا از حضرت موسی(ع) پرس‌وجو کرده بودند. یهودیان کسانی بودند که در هنگام پرس‌وجو، تمام جزئیات را می‌پرسیدند که پدرش کیست؟ در کجا و کی به دنیا خواهد آمد؟ و علایم ظاهری و… . حتی آیات سوره بقره در مورد گاو بنی‌اسرائیل، خود گواه بر جزئی‌نگری و دقت‌نظری آنهاست.

✅ یهود طبق تعاریفی که از پیامبر آخرالزمان شنیده بودند، او را برای دین خود، خطری مهم می‌دانستند و می‌دانستند که در آينده نزديک، دينش جهانی خواهد شد و موجوديت آنها را به خطر خواهد انداخت؛ و درکل، از ظهور ایشان خوف داشتند. پس آنان درصدد از بین بردن پیامبر(ص) در سن طفولیت بودند.

✅ به دایه سپردن پیامبر(ص)، راهی از حیث امنیتی بود که وجود پیامبر(ص) حفظ می‌شد؛ چراکه این طریق، او را دور از چشم اغيار و در سرزمينی دور محافظت می‌کرد. چون مکه شهر توريستی و تجاری بود، ازاين‌رو ورود و خروج افراد مشکوک و شرور و غريبه به آن آسان است و حساسيت ايجاد نمی‌کند و مردم شهر به حضور غريبه‌ها عادت کرده بودند، و ربودن و ترور کردن فردی، به‌آسانی امکان‌پذير است؛ فلذا چاره را در آن ديدند تا به اين بهانه، پیامبر(ص) را از شهر خارج سازند و به محل امنی که بر اهل‌کتاب ناشناخته بود، به قبيله کوچک چادرنشين که رفت‌وآمد افراد غريبه به‌راحتی قابل کنترل و شناسایی می‌باشد و اگر کسی به آنجا تردد داشته باشد، فوراً معلوم می‌شود، کيست و چه هدفی را دنبال می‌کند، بفرستند.

✅ شايد برای رد گم کردن اگر کسی می‌پرسيد محمد کجاست، می‌گفتند: به‌خاطر بی‌شيری مادرش او را به دايه سپرديم؛ ولی درواقع بی‌شيری مادر پيامبر(ص) حقيقت ندارد؛ چراکه اگر به‌خاطر بی‌شيری بود، در مکه مُرضِعه می‌گرفتند. مخصوصاً با علاقه‌ای که آمنه به تنهايادگار شوهر جوانش داشت، چگونه ممکن است او را به‌خاطر شير از خود دور کرده و در مدينه به يک قبيله باديه‌نشين بسپارند؟!

✅ شاهد بر این ادعا یعنی خطر یهود، نقلی از حلیمه سعدیه است که می‌گوید:
به من خبر رسید که گروهی غریبه با لباس‌های عجیب، درحالی‌که سراغ کودک قریشی را می‌گرفتند، دیده شدند، تا اینکه محمد(ص) را پیدا کرده و وی را وارسی بدنی کردند. از این واقعه، به‌شدت نگران شدم و محمد(ص) را نزد کاهنی بردم تا دراین‌باره حکم کند. کاهن پس از شنیدن سخنان محمد(ص)، هشدار داد که او در آینده دین مردم را تغییر خواهد داد. من نگران‌‌تر شدم و تصمیم گرفتم برای حفظ جان محمد(ص) از دست دشمنان، او را به نزد مادرش در مکه بازگردانم.

? سیدحسن حسینی

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.