?چگونه از سفر اربعین، بالاترین بهره را ببریم؟

?چگونه از سفر اربعین، بالاترین بهره را ببریم؟
?یکی از مقدماتش این است که بدانیم «اینجا چه خبر است؟»
?اثرگذاریِ این زیارت، خیلی به خبرداشتن و معرفتِ ما بستگی دارد

? #هر_هفته_یک_نکته_اربعینی (۲)

? چه‌کار کنیم که از سفر اربعین، بالاترین بهره را ببریم؟ یکی از مقدمات مهمش این است که بدانیم اینجا چه خبر است و این زیارت با پای پیاده، اساساً چه برکات و بهره‌هایی دارد؟ بدانیم کجا هستیم و چه می‌خواهند به ما بدهند؟ همین‌که از برکاتش باخبر بشویم، بهرۀ ما بیشتر می‌شود.

? اثرگذاریِ این زیارت، خیلی به «خبرداشتن» و «معرفت» ما بستگی دارد. از قدیم هم می‌گفتند «قبر امام‌حسین(ع) را بامعرفت زیارت کنید» این معرفت، وجوه مختلفی دارد. یکی از وجوهش این است که بدانیم در چه مسیری قدم برداشته‌ایم؟ بدانیم که اولیاء خدا دربارۀ زائر کربلا، چه فرموده‌اند و الان چه دعاهایی پشت سرِ ما هست؟ همین دانستن، به ما سعۀ وجودی می‌دهد و این سعۀ وجودی، عامل جذب نور و برکت و رحمت در این راه می‌شود.

? این موکب‌هایی که در مسیر اربعین، «خوراک معرفتی» به زائران می‌دهند، یکی از مواقف بسیار مهم هستند. چون در این راه، آمادگی ذهنی و روحی انسان برای دریافت حقایق، حتی از دهۀ محرم، شب‌های قدر و ماه رمضان در وطن خودمان، بیشتر است؛ این تجربۀ ده‌سالۀ بنده است. آدم در این مسیر، ذهنش از هر وقت دیگری بازتر است.

? یکی از کارهایی که خوب است در مسیر پیاده‌روی اربعین تبدیل به «یک رسم» بشود، این است که هرجا برای رفع خستگی، توقف می‌کنید، از همین فرصت برای یادگیری و کسب معرفت استفاده کنید؛ مثلاً یک مطالعه‌ای بکنید یا سخنان علما و خطبا را بشنوید یا از هرطریقی که می‌توانید یک چیزی یاد بگیرید.

?علیرضا پناهیان
?مسیر نجف‌کربلا | عمود۲۸۶ – ۹۷.۸.۴
?متن کامل:
panahian.ir/post/5127

?? برای بهره‌برداری بهتر از اربعین، باید از یک‌سال قبل، تفکر و برنامه‌ریزی کرد.

@Panahian_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.