?تفضیل بنی اسرائیل در قرآن

?تفضیل بنی اسرائیل در قرآن

قسمت دوم

✍ اکنون این سؤال مطرح است که چرا خداوند این همه نعمت به #بنی_اسراییل عطا کرد؟ آیا آنان دارای برتری ذاتی بودند یا علت چیز دیگری است؟ برای یافتن پاسخ این سؤال به #آيات زیر توجه می‌کنیم. این آیات از یک سو به برگزیده شدن آنان اشاره دارد و از سوی دیگر سبب مساله را بیان می کند.

«وَ لَقَدْ نَجَّیْنا بنى اسرائیل مِنَ الْعَذابِ الْمُهِینِ. مِنْ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ کانَ عالِیاً مِنَ الْمُسْرِفِینَ. وَ لَقَدِ اخْتَرْناهُمْ عَلى عِلْم عَلَى الْعالَمِینَ. وَ آتَیْناهُمْ مِنَ الْآیاتِ ما فِیهِ بَلؤُا مُبِینٌ»

?ما بنى اسرائیل را از عذاب ذلت بار رهائى بخشیدیم. از #فرعون، که مردى متکبر و از اسرافکاران بود. ما آنها را با علم (خویش) بر جهانیان برگزیدیم و برترى دادیم. و آیاتى (از قدرت خویش) را به آنها دادیم که آزمایش آشکارى در آن بود.

✍ این آیه دقیقا نشان می دهد که برگزیده شدن بنی اسراییل به منظور آزمایش آنان بوده است؛ تا آشکار شود آن‌ها با وجود داشتن بینات و آیات فراوان و کتاب هدایت؛ چه راهی در پیش می گیرند؛ آیا از #صالحان خواهند بود یا از کافران؟ همانگونه که موسی (ع) در وعده ای که برای رهایی به بنی اسرائیل می دهد؛ می فرماید:
(…عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَيَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الأَرْضِ فَيَنظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ) به این ترتیب؛ از ابتدا موسی (ع) متذکر شده است که جانشینی آنان به جای مصریان و دیگر اقوام؛ برای آزمون آنان است.

✍ بنابراین با بررسی آیاتی که به برتری و تفصیل بنی اسراییل اشاره دارند در می‌یابیم آنان به دلیل برخورداری از نعمت‌های مکرر و گوناگون بر تمامی جهانیان برتری دارند؛ زیر این نعمت‌ها به تمامه؛ به هیچ امت دیگری داده نشد. البته باید به این مسأله نیز توجه داشت که برتری آنان از این جهت؛ موجب برتری آنان از حیث نژاد و جنس نیست؛ زیرا آیات بسیاری نیز متذکر خلافکاری های آن‌ها شده است. سبب برخورداری از موهبت‌های گوناگون تنها #آزمون آنان بوده است؛ تا خداوند میزان ثبات قدم ایشان را در راه حق و هدایت الهی و مبارزه با امیال نفسانی محک بزند.

(?شناخت یهود؛ ص۲۲)

✅ پایگاه صهیون پژوهی خیبر
? @Kheybar_net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.