✍️نکوهش شماتت از دید شرع و عقل (2)

سبک_زندگی

⭕️ آفات زبان / #شماتت (شماره پنجم)

✍️نکوهش شماتت از دید شرع و عقل (2)

?خشنودى از مصیبت دیگران به هر شکلى ناپسند است ؛ خواه در رفتار بروز کند و آشکار شود یا فقط در درون پنهان بماند؛ اگر چه آشکار کردن شادى ، ناپسندتر و زشت تر است ؛ زیرا افزون بر پستى شخص شماتت کننده ، مایه آزردگى خاطر #بلا دیده نیز مى شود و زشت تر و بدتر از همه ، آن که انسان را به دلیل رفتار پسندیده اش شماتت کنند. این سرزنش نهایت پستى و رذالت شخص شماتت کننده را نشان مى دهد، زیرا سرزنش او از این رو است که شخص بلا دیده به میل و خواهش نفسانى او رفتار نکرده و حال که بلایى بر او وارد شده است وى را سرزنش مى کند؛ در حالى که چه بسا این بلا، براى رشد و تکامل فرد مصیبت دیده بر او وارد شده باشد.

هر که در این بزم مقرب تر است//جام بلا بیشترش مى دهند

?بانوى قهرمان #کربلا #حضرت_زینب (س ) در پاسخ شماتت سیاه کردارى چون یزید بن معاویه – علیهما اللعنه – مى فرماید:
ما رایت الا جمیلا.
من (در کربلا) چیزى جز زیبایى ندیدم .

شهادت در راه یگانه محبوب واقعى ، زیبایى و حیات و زندگانى است ؛ چنان که سرور پرهیزکاران امیرمؤ منان #امام_على (علیه السلام ) آن را #رستگارى نامید.

?البته اظهار شادى و سرور در برابر بلایى که بر #ستمگران و کفر پیشگاه وارد مى شود، بى ایراد است به شرط آن که این خشنودى فقط براى شکست باطل و پیروزى حق باشد و ارتباطى به مسائل شخصى و خصوصى نداشته باشد؛ چرا که گاه بغض و کینه هاى شخصى انسان را از دیدن بیچارگى دشمنان خویش خشنود مى سازد. محور حب و بغض پسندیده ، #خدا است ؛ یعنى انسان باید براى خدا دوست داشته باشد و براى او دشمنى کند؛ پس نفى بدى ها و یادآورى عاقبت شوم ستمگران ، #کافران و #گناه کاران ، اگر براى بغض از گناه و دشمنى با آن باشد، زیبا و پسندیده است .

?اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی

✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.