? امتداد تاریخ شیعه از 9 دی 1388 تا صدر اسلام

? #تاریخبصیرتافزای_معصومین

? امتداد تاریخ شیعه از 9 دی 1388 تا صدر اسلام

◀️ تاریخ امری ایستا و منحصر در گذشته نیست؛ بلکه تاریخ چراغ آینده است. وقتی جریان تشیع در تاریخ معاصر را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که چه‌راحت تاریخ تکرار می‌شود و بی‌بصیرتی‌ها به جریان تشیع ضربه می‌زند. حوادث پس از پیامبر(ص) همواره باعث درس‌آموزی و عبرت‌گیری است. در این یادداشت، “بصیرت” را با سه متغیر “ولایت”، “‌خواص” و “نفوذ” تحلیل می‌کنیم. این واژگان، واژه کلیدی در گفتمان سیاسی مقام معظم رهبری است.

1⃣ ولایت‌مداری
مهم‌ترین درس این ایام، دفاع از حریم ولایت و ولایت‌مداری است؛ چراکه ولایت، تداوم مسیر نبوت و اصل اساسی دین است که بدون آن، سایر اصول و فروع دین یا از بین می‌رود یا دچار انحراف می‌شود. حضرت زهرا(س) با بینشی عمیق، جان شریف‌شان را برای تحقق این اصل مهم، فدا نمودند تا بی‌بصیرتی و عافیت‌طلبی و مسامحه‌گری کسانی که پیام ولایت در غدیر را درک نکرده بودند،‌ جامعه اسلامی را دچار انحراف نکند.
تاریخ شیعه نشان می‌دهد که هرموقع شیعیان در حریم ولایت بوده‌اند، پیروز شده‌اند و هر‌گاه از آن دور شده‌اند، ضربه خورده‌اند. تاریخ انقلاب، بهترین الگو و مثال برای این موضوع است. در هر برهه از انقلاب که پشتیبان ولایت فقیه بوده‌ایم، بر دشمن غلبه کرده‌ایم و هرگاه از این مسیر فاصله گرفته‌ایم،‌ دشمن بر ما غلبه کرده است؛ چنان‌که در 9 دی،‌ این ولایت فقیه بود که توطئه‌های دشمن را خنثی کرد.
در گفتمان شیعی، بصیرت در پرتو ولایت بازتولید و در جامعه منتشر می‌شود.

2⃣ انحراف خواص و انحراف جامعه
خواص همواره در ایجاد مسیر تاریخ مؤثر بوده‌اند. انحراف خواص می‌تواند سبب انحراف جامعه شود؛ مگر اینکه عموم جامعه دچار بصیرت باشند تا بتوانند خواص را به راه راست بکشانند و یا اینکه سایر خواصِ بابصیرت، خلأ خواص بی‌بصیرت را در هدایت جامعه بر عهده گیرند و تلاش کنند خواص بی‌بصیرت را به مسیر ولایت بازگردانند.
براین‌اساس، یکی از نکات مهم درباره خواص، بحث ریزش خواص یا خواص منافق است. دشوارترین مرحله عملکرد خواص در جایی است که آنها در یک دوراهی و آزمون بزرگ قرار می‌گیرند و خواصی که قبلاً در جریان حق بودند، به اردوی باطل نقل مکان می‌کنند. در این‌جا تشخیص حق و باطل برای عوام دشوار می‌شود. سخن امیرمؤمنان(ع) چه زیباست که فرمودند: «ان الحقَ لا يُعرَف بالرجال؛ إعرِف الحقَ تَعرِف أهلَه» (مجمع البیان، ج1، ص211)؛ حق را از روی اصول و ضوابطش بشناسید نه افراد؛ زیرا ممکن است افراد جبهه حق دچار لغزش شوند و به جریان باطل بپیوندند.
تاریخ انقلاب اسلامی در موارد متعدد شاهد ریزش خواص بوده است. جالب این است که در این مسئله بسیار مهم، عوامی که در مسیر ولایت بودند، به بصیرت سیاسی دست یافتند و از خواص بی‌بصیرت هم پیشی گرفتند.

3⃣ نفوذ و انحراف‌گری دائمی دشمن
انحراف همیشه در کمین جامعه اسلامی است و دشمن درصدد انحراف در جامعه است. حتی در جامعه‌ای که تنها چند روز است که نبی ‌اکرم(ص) از آن رخت بربسته نیز دشمن در کمین است تا جامعه را از مسیر مستقیم خارج کند.
در تاریخ انقلاب اسلامی نیز می‌بینیم که دشمن هیچ‌گاه از دشمنی دست برنداشته است و فقط روش‌ها و ابزارهای دشمنی را تغییر داده است. دشمن حتی در هنگام پیروزی ملت ایران پس از شرکت فراگیر در انتخابات ریاست جمهوری از پا ننشست و در شکلی جدید دشمنی‌اش را اجرا کرد.
امام علی(ع) چه‌زیبا می‌فرماید: «مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْهُ» (نهج‌البلاغه، نامه 62)؛ هرکس از دشمن آسوده بخوابد، دشمن نسبت به او نخواهد خفت.
دشمن با استفاده از عوامل داخلیِ بی‌بصیرت، به‌دنبال نفوذ در جامعه اسلامی است. اگر نیروهای داخلی بر اصول انقلاب پایبند باشند، راه نفوذ دشمن بسته می‌شود؛ در غیر این صورت، دشمن به داخل خانه ما نفوذ خواهد کرد.

? دکتر محسن محمدی

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.