? مجموعه مباحث #روزی_حلال جلسه ۱: روزی دهنده کیست؟

? مجموعه مباحث #روزی_حلال
جلسه ۱: روزی دهنده کیست؟

✅ بحث #رزق و #روزی، یکی از مهمترین مسائل اعتقادی است.

? سوره هود آیه ۶ می‌فرماید: “هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست (چه در سطح زمین باشد و چه داخل زمین باشد) مگر اینکه روزی او به عهده خداوند است”
? اگر روزی به عهده خدا است، شغل و #کسب و #کار چه رابطه‌ای با میزان روزی دارد؟ نقش اشخاص و کار آنها در این روزی چیست؟

? پیامبر (ص) فرموده‌اند: “مردم پنج گروه هستند”
? اینجا به سه مورد اشاره می‌کنیم:

1️⃣ اعتقاد برخی از مردم این است که شغل آنها این روزی را ایجاد می‌کند، نه خداوند. اگر کسی این عقیده را داشته باشد #کافر است (چون این عقیده، انکار خداوند است)

2️⃣ برخی از مردم می‌گویند روزی از ناحیه خدا و کار خودشان است. یعنی خدا خواسته است و کار آنها هم دخیل است. این شخص #مشرک است (چون در کنار خداوند برای چیز دیگری هم نقش قائل است و آن را نیز مؤثر دانسته)

3️⃣ برخی هم می‌گویند روزی از ناحیه خدا است؛ ولی مَجرای آن، همین شغلی است که دارند. کسیکه این حرف را می‌زند به آن #باور ندارد بلکه در قلبش تردید دارد که آیا واقعاً از ناحیه خدا هم هست؟ این شخص، #منافق است (چون از درون یقین ندارد که خداوند هست و کسب و کار فقط سبب روزی است)

? اعتقاد به اینکه کسب و کار چه نقشی در روزی دارد، #رفتار را متفاوت می‌کند. اگر اعتقادمان را نسبت به روزی درست نکنیم، رابطه ما با کارفرما غلط می‌شود و اشتباهش را به او تذکر نمی‌دهیم؛ چون روزی را به دست او می‌دانیم.

✳️ میزان روزی به دست کیست؟
? سوره طلاق آیات ۲ و ۳ : “هر که تقوای الهی پیشه کند، خداوند به او از هر جا که بخواهد روزی می‌دهد. و هر کسی بر خداوند #توکل کند، او را کفایتش می‌کند”
? سوره زخرف آیه ۳۲ : “#معیشت دنیای مردم را ما تقسیم می‌کنیم”
? سوره حجر آیه ۲۱ می‌فرماید: “خزانه هر چیزی در دست ماست، و نازل نمی‌کنیم آن را مگر به اندازه مشخص”

❇️ تقسیم‌بندی روزی بر اساس مصالح است یا بر اساس تلاش؟
? خداوند در #حدیث_قدسی می‌فرماید: “فرزندان آدم! صلاحتان را به من یاد ندهید. من می‌دانم چه چیزی صلاح شماست و نسبت به هر آنچه صلاح شما باشد، #بخل ندارم”
?این مطالب با بیکاری منافات دارد و به معنای ترویج بیکاری نیست.

✅ خداوند روزی را تضمین کرده است.
? امام صادق (ع) می‌فرمایند: “اگر خداوند روزی را تکفل کرده است، نگرانی تو از روز مبادا برای چیست؟ و اگر روزی تقسیم شده است برای چه این قدر زیاده‌خواهی می‌کنید؟”
? حضرت امیر (ع) فرموده‌اند: “من تمام تورات را بررسی کرده و ۱۲ بندش را انتخاب کردم. آن را به عربی ترجمه کرده‌ام و روزانه سه بار نگاهش می‌کنم”
?یکی از آن ۱۲ فراز اینست که خداوند به انسانها توصیه می‌کند: “فرزندان آدم! واجبات من به عهده تو است و روزی تو به عهده من است. اگر تو فرائض و واجبات را انجام ندهی و از مسؤولیتت نسبت به من شانه خالی کنی، من از آن عهدی که نسبت به تو بسته‌ام شانه خالی نمی‌کنم و روزی تو را می‌دهم”
? یعنی شرط روزی، #ایمان نیست. پس چرا نگران هستیم؟

? در #حدیث دیگری آمده است: “ای فرزند آدم! با من با #انصاف رفتار نمی‌کنی. من به وسیله #نعمتهایی که به تو می‌دهم با تو #دوستی می‌کنم؛ ولی تو با #گناه و نافرمانی از درِ دشمنی وارد می‌شوی. #خیر من بسوی تو نازل می‌شود؛ اما #شر تو به سوی من می‌آید. ای فرزند آدم! هر روز و شب فرشته‌ای نزد من می‌آید و گزارش اعمال بد تو را می‌دهد. اگر نمی‌گفتند این پرونده عمل برای کیست و تو فقط می‌شنیدی که چه چیزی در آن هست، هر آینه با صاحبش دشمنی می‌کردی؛ ولی من با تو دشمنی نمی‌کنم و روزی تو را میدهم”

✅ رزق به معنای بخشش و عطای مستمر و همیشگی است، خواه دنیوی و خواه اخروی، خواه مادی و خواه معنوی که برای حیات بشر و ادامه آن لازم باشد.
?یکی از مهمترین روزی‌های ما بحث یقین است. ولی ما هیچ وقت از خداوند نسبت به این بحث، درخواستی نداشته‌ایم.

? از جمله ثمرات #یقین :
1️⃣ ستون ایمان، یقین است.
2️⃣ امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند: “اولین لازمه یقین، #صبر است”
3️⃣ همچنین می‌فرمایند: “یقین، علت #اخلاص است”
یعنی اگر کسی می‌خواهد #نیت و عملش خالص باشد و از ریا و شرک دور باشد، راهش اینست که به یقین برسد.
4️⃣ در حدیث دیگری فرمودند: “استدلال می‌شود بر یقین اشخاص به اینکه آرزوهای کوتاه، و اخلاص در عمل و نسبت به #دنیا زهد داشته باشند”
5️⃣ و در روایتی فرموده‌اند: ” #زهد (بی رغبتی) انسان به آنچه که فناپذیر است (دنیا) به اندازه یقین او به آخرت است”
?اگر کسی بخواهد زهد پیدا کند، باید یقین به آخرت پیدا کند. یقین به آخرت باعث تغییر سبک زندگی است.


حجةالاسلام والمسلمین #علویتهرانی گزیده جلسه ۱، #روزیحلال
@Fares_ir


دسترسی به فایل این جلسه در سایت ?:
http://www.fares.ir/post/842

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.