⚠️ نظر رهبر انقلای درباره اسراف نان

⚠️ نظر رهبر انقلای درباره اسراف نان

  • توصیه‌هایی برای جلوگیری از هدر رفت نان

? نان، یكی از مواد غذایی پرمصرف سفره‌ی ما ایرانی‌هاست كه بیشتر از بقیه خوراكی‌ها مورد اسراف قرار می‌گیرد.
? رهبر انقلاب نیز در سخنرانی ابتدای سال‌شان در حرم مطهر رضوی و در سال ۱۳۸۸ به این موضوع اشاره کردند:
❇️ «بر حسب بررسی میدانی‌ای که در تهران و بعضی از مراکز استانها شده است، گفته میشود که ۳۳ درصدِ نان ضایعات است. یک سوم همه‌ی نانی که در این شهرها تولید میشود، دور ریخته میشود. فکرش را بکنید شما؛ یک سوم! … چقدر تأسف‌آور است! متأسفانه این واقعیت دارد، این هست.»

? در چنین شرایطی ما در قبال هدر رفتن ثروت کشور مسئولیم، علاوه‌بر اینکه وظیفه دینی ما ایجاب می‌کند اسراف نکنیم ?

? همچنین با یک حساب سرانگشتی می‌توان محاسبه کرد که اندکی مراعات و مراقبت در خرید، مصرف و نگهداری نان تا چه میزان موجب صرفه‌جویی اقتصادی خانواده می‌شود و این امر مدیریت ما خانم‌های خانه را می‌طلبد.

? به عنوان نمونه، اگر در خانه شما هفته‌ای سه عدد نان دور ریخته شود، تقریبا فقط هفته‌ای 3 هزار تومان، ماهی 12 هزار تومان و سالی 144 هزار تومان هزینه نان دورریز شما می‌شود!

✅ به اندازه نان بخرید
یک بار به میزان مصرف نان خانواده‌تان توجه کنید و به این ترتیب میزان حدودی مصرف نان در هفته را محاسبه کنید. کم‌کم به میزان دقیق مصرف نان نیز خواهید رسید.

✅ از نان درست نگه‌داری کنید
نگه‌داری نان از زمان خرید تا مصرف، بسیار مهم است. گاهی نگه‌داری اشتباه نان منجر به خمیر یا بیات شدن نان می‌شود. وقتی نان را از نانوایی تهیه می‌کنید و داغ است، چند دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود. سعی کنید برای حمل نان تا خانه از پلاستیک استفاده نکنید و پارچه مخصوص نان داشته باشید.به این ترتیب به محیط زیست نیز کمک کرده‌اید. اگر برای مصرف چند روزتان نان می‌خرید، نان‌ها را همانطور تازه در فریزر قرار دهید و فقط به اندازه مصرف روزانه نان‌ها را از فریزر دربیاورید.

✅ نان‌های خشک و بیات را دور نریزید
از نان‌های خشک مانند تافتون و لواش می‌توانید در ته‌دیگ برنج و ماکارونی استفاده کنید. نان‌های بیات را خرد کنید و در حیاط یا بالکن منزل‌تان برای پرندگان بریزید. همچنین می‌توانید این نان‌های بیات خردشده را با خودتان به پارک‌ها ببرید و به پرندگان غذا بدهید.

? شما هم اگر نظری دارید در بخش نظرات بنویسید.
? #مهارتهای_زندگی

❣️ @Khamenei_Reyhaneh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.