? به مناسبت سالروز پیام امام به گورباچف

? به مناسبت سالروز پیام امام به گورباچف
? چرایی انتخاب خانم دباغ توسط امام خمینی (ره) در هیئت اعزامی به شوروی

? این روزها، سالروز ارسال نامه خمینی به آخرین رئیس جمهور شوروی، گورباچف در دی‌ماه ۱۳۶۷ است. امام در این نامه به مرگ کمونیسم و مارکسیسم اشاره کرده بودند و از گورباچف خواستند که درباره‌ی اسلام مطالعات بیشتری انجام دهد. سه سال بعد و در دی‌ماه ۱۳۷۰، جمهوری شوروی از هم فروپاشید. ?

? افرادی که برای ارسال نامه‌ به شوروی توسط امام انتخاب شده بودند، سه نفر بیشتر نبودند: آیت‌الله جوادآملی، محمدجواد لاریجانی و مرحوم خانم مرضیه حدیدچی (دباغ). رهبر انقلاب نیز در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت خانم دباغ، حضور در هیئت اعزامی را یک افتخار برای ایشان دانسته‌اند.
? مرحوم خانم دباغ درباره‌ی این سفر و چرایی انتخاب خود به عنوان یکی از اعضای اعزامی به شوروی، این گونه گفته بود:
? «هر چه فکر کردم، جز این به نتیجه دیگری نرسیدم؛ که حضرت امام در نظر داشت، زنی در کنار مردان به شوروی بفرستد و اعلام کند که در ایران اسلامی زنان نیز در امور مهم و حکومتی حاضر و پیشتاز هستند،‌ و نیز این که امام می‌خواست در کنار آن پیام مکتوب، پیامی شفاهی به دنیا بدهد که ما در عمل بیش از هر مکتبی دیگر به جایگاه واقعی زن ارج می‌نهیم؛ ارزشی معنایی نه ارزشی ابزاری.
? اگر آقای جوادی‌آملی تنها این نامه حضرت امام را برای آقای گورباچف می‌بردند، آیا مشکلی پیش می‌آمد؟ ولی حضرت امام می‌خواهند بفرمایند که حضور زنان در همه جا لازم و ضروری است… حضرت امام می‌خواهند اعلام کنند من که رهبر شما هستم برای اولین و یا آخرین بار که می‌خواهم پیامی را برای جوامع بین‌المللی بفرستم؛‌ هم از قشر زنان و هم از قشر مردان انتخاب کرده و اعزام می‌کنم.»

? حضرت آیت الله جوادی آملی نیز درباره حضور خانم دباغ در هیئت اعزامی پیشتر نوشته‌اند:
❇️ «یکی از اعضای هیأت، خواهر محترمه ای بود که سابقهٴ مبارزات سیاسی داشت، به زندان رفته و اکنون نمایندهٴ مجلس شورای اسلامی است. تا نگویند نظام اسلامی نیمی از مردم را از مزایای اجتماعی محروم کرده است، و «زن» در اسلام سمتی ندارد.
❇️ وقتی رهبر شوروی این صحنه را دید، با تعجب تلقی کرد و در هنگام خداحافظی در همان کاخ کرملین دست دراز کرد تا با این خانم مصافحه کند، اما دید این خانم در کاخ کرملین حاضر نشد با او مصافحه کند، این صدور انقلاب است، که زن می تواند در مبارزات سیاسی با حجاب شرکت کند و با عفت و حجاب بهترین سمتها را در نظام جمهوری اسلامی داشته باشد و با حجاب، پیام رهبر الهی را به رهبر الحاد برساند.»

❣️ @khamenei_reyhaneh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.