?چرا برای جزئی‌ترین خواسته‌هایمان باید به خدا مراجعه کنیم؟

?چرا برای جزئی‌ترین خواسته‌هایمان باید به خدا مراجعه کنیم؟ یکی از وجوهش «توکل» است
?خدا در اربعین دارد نشان می‌دهد «کار، دستِ خودم است!»

? #هرهفتهیکنکتهاربعینی (۶)

⭕️ یک مدیر موفق برای یک سازمان، مدیری است که ارباب رجوع و کارمندانش، برای کارهای روزمرۀ خود، مدام به او مراجعه نکنند؛ چون مدیر کل، نباید خودش را به امور جزئیِ سازمان، مشغول کند، بلکه باید به مسائل کلان و راهبردی بیندیشد. اما دربارۀ مدیریت پروردگار، دقیقاً موضوع برعکس است!

⭕️ خداوند، جهان را طوری مدیریت می‌کند که ما در جزئی‌ترین خواسته‌های خودمان هم مستقیماً به او مراجعه کنیم. خدا دوست دارد ما را در همین امور جزئی هم به خودش وابسته کند و خودش را در خلال این کارها، به ما نشان بدهد. لذا فرمود: ای موسی، نمک غذایت را هم از من بخواه! (عده‌الداعی/134)

⭕️ یکی از وجوه مراجعۀ مداوم بندگان به درِ خانۀ خدا، مفهوم «توکل» است. البته مفهوم توکل، ظاهراً به‌معنای مسئلت و گدایی از خدا نیست، اما اتکای دائمیِ انسان به خداست. لذا فرموده‌اند حتی وقتی وسایل و امکانات شما هم فراهم بود، باز به خدا توکل کنید.

⭕️ خدا می‌خواهد ما همیشه به خودش وابسته باشیم نه به ابزارها و امکانات خودمان! قرآن می‌فرماید: «أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ» (فاطر/15) شما هیچ‌وقت غنی نمی‌شوید، شما هیچ چیزی از خودتان ندارید و همۀ کارها دست خداست! حتی به پیامبر(ص) می‌فرماید: وقتی می‌خواهی بگویی «فردا این کار را انجام می‌دهم» بگو ان‌شاءالله! (کهف/ 24)

⭕️ اربعین یک نمونۀ روشن است برای اینکه ببینیم واقعاً «کارها دست خداست!» خدا در اربعین دارد نشان می‌دهد «کار دستِ خودم است!» هیچ نهاد فرهنگی‌ای در ایران یا عراق، کاری نکرد که اربعین به این عظمت برسد! این اربعین، کار خودِ خدا و امام‌حسین(ع) است! ما زائران اربعین هم این وسط، کاره‌ای نیستیم؛ ما فقط تحت تأثیر امام‌حسین(ع) قرار داریم.

?علیرضا پناهیان
?مسیر نجف‌کربلا | عمود۱۱۲۰ – ۹۷.۸.۶

?? برای بهره‌برداری بهتر از اربعین، باید از یک‌سال قبل، تفکر و برنامه‌ریزی کرد

@Panahian_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.