? سرنوشت خودی‌هایی که در مقابل نظام اسلامی ایستادند

? #تاریخبصیرتافزایبزرگاندینیواصحاب

? سرنوشت خودی‌هایی که در مقابل نظام اسلامی ایستادند

? مردى به نام خِرّيت‌بن‌راشد از قبيله بنى‌ناجيه، بعد از ماجراى حكمين با سى نفر از يارانش نزد امام(ع) آمد و با جسارت خاصى به حضرت عرض كرد: «به خدا سوگند، اى على من فرمان تو را اطاعت نمى‌كنم و پشت‌سرت نماز نمى‌خوانم و فردا از تو جدا خواهم شد».

? امام(ع) به او فرمود: «مادرت به عزايت بنشيند! با اين كار، معصيت خدا مى‌كنى و پيمان خويش را مى‌شكنى و تنها به خويشتن ضرر مى‌زنى. بگو ببينم چرا اين كار را مى‌كنى؟»

? عرض كرد: «براى اينكه افراد را به حكميت درباره كتاب خدا پذيرفتى و در برابر حق، ضعف نشان دادى، هنگامى كه به پيروزى نزديک بودى؛ به همين دليل من از تو جدا مى‌شوم».

? فرمود: «بيا تا من نكته‌هايى از كتاب خدا را به تو بياموزم و درباره سنّت پيامبر(ص) با تو سخن بگويم و امورى از حق را براى تو بگشايم كه من از آن آگاه‌ترم؛ شايد آنچه را اكنون انكار مى‌كنى، بپذيرى و از آنچه آگاه نيستى، آگاه شوى».

? او گفت: «[اكنون آمادگى ندارم؛] من نزد تو خواهم آمد».

? فرمود: «مراقب باش شيطان تو را فريب ندهد و جهل و نادانى تو را سبک‌سر نسازد. به خدا سوگند، اگر به سخن من گوش فرادهى، تو را به راه راست هدايت مى‌كنم».

? اين مرد سبک‌مغز تصميم گرفت با قوم خود به خوارج بپيوندد و به سرنوشت شوم آنها گرفتار شود. و به دنبال همين ماجرا بود كه امام(ع) يكى از ياران خود را براى تحقيق حال به دنبال او فرستاد؛ شايد از تصميم زشت خود منصرف شده باشد؛ ولى چيزى نگذشت كه فرستاده امام(ع) خبر آورد كه او با يارانش كوفه را به‌سوى خوارج ترک كرده‌اند.

? [بعد از آن، امیرالمؤمنین(ع) درباره آنها چنین فرمود:
«از رحمت خدا به دور باشند؛ همان‌گونه كه قوم ثمود از رحمتش دور شدند. آگاه باشيد! آنها اگر نوک نيزه‌ها به‌سوى آنان متوجه شود و شمشيرها بر فرقشان ببارد، از گذشته خود پشيمان خواهند شد. شيطان امروز از آنها درخواستِ تفرقه و جدايى كرده؛ ولى فرداى قيامت از آنها بيزارى مى‌جويد و خود را كنار خواهد كشيد. آنها را همين بس كه از طريق هدايت خارج شدند و به گمراهى و كورى بازگشتند. راه حق را سد كردند و در وادى جهل و ضلالت گام نهادند».

? آیت‌الله مکارم شیرازی، پیام امام امیرالمؤمنین(ع)، ج7، صص18-21

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.