? عالم ربانی و مرجع بیدار ، آیت الله سید محمد حسن حسینی معروف به میرزای شیرازی (ره)

? نگاهی مختصر به زندگی

? عالم ربانی و مرجع بیدار ، آیت الله سید محمد حسن حسینی معروف به میرزای شیرازی (ره)

???

? هشتادمین هفته ختم قرآن کریم برنامه سمت خدا با گرامیداشت عالم ربانی و مرجع بیدار ، آیت الله سید محمد حسن حسینی معروف به میرزای شیرازی (۱۱۹۴ تا ۱۲۷۳ هجری شمسی) و صاحب فتوای مهم تحریم تنباکو برگزار گردید.

▪️ پس از فوت شیخ مرتضی انصاری در سال ۱۲۴۳، مرجعیت عامه شیعه به مدت ۳۰ سال به عهده ایشان بود. وی در سن ۸۲ سالگی در سامرا درگذشت و آرامگاه او در یکی از حجرات صحن حرم علی بن ابی‌طالب در شهر نجف قرار دارد.

? استاد شهید مرتضی مطهری ، مطلبی را در مورد ایشان (درصفحه‌ی ۵۰۷ جلد ۲۷ از مجموعه آثار) ذکر کرده‌اند که خواندنش خالی از لطف نیست :

▫️ در یکی از شهرستانها یک آدم ملایی بوده است، بعضی از دوستان میرزا گفته بودند ما نامه ای خدمت ایشان نوشتیم و از ایشان تأیید خواستیم که این آقا در این شهرستان هست؛ در این حد عالم است، مجتهد است و خیلی هم باتقوا، شما ایشان را تأیید کنید، مثلاً اجازه به ایشان بدهید. می‌گوید: ما نامه نوشتیم، میرزا جواب نداد. بار دیگر نامه نوشتیم و باز تعریف کردیم که این مردی است بسیار عالم و باتقوا، باز میرزا جواب نداد تا بالاخره یکی از نویسندگان نامه بلند می‌شود می‌رود سامرا ، نزد میرزای شیرازی و میگوید چرا نامه‌های ما را جواب ندادید، آیا حرف ما را قبول ندارید که او مرد عالم و باتقوایی است؟

▫️ میرزا میفرماید: چرا، همه ی حرفهای شما را قبول کردم ، اما تو همواره در نامه هایت نوشتی که این چقدر عالم است و چقدر باتقواست، در یک نامه ات ننوشتی که عقلش در چه حدی است؟ برای ملا علم و تقوا کافی نیست، عقل و فکر و دوراندیشی و هوشیاری و ادراک شرایط زمانِ خودش و شناختن مردم، اینها خودش رکن اساسی است. خیلی هم عالم و باتقوا باشد اما یک آدم ساده دل، نتیجه چیست؟ ابزاردست شیّادها می‌شود، یعنی ابزاری از اسلام در دست ضداسلام‌ها، ابزاری از علم و تقوا در دست فاسق و فاجرها؛ فایده اش چیست؟ من نمی‌توانم کسی را فقط به دلیل علم و تقوا تأیید کنم درصورتی که برای من محرز نیست که از نظر عقل و تدبیر و هوشیاری و درک شرایط زمان و درک و شناخت مردم در چه حدی است. آدم عالم و باتقوا برای خودش آدم خوبی است، اما من نمی‌توانم مقدّرات اسلامی مردم را در دست کسی بدهم که عقلش برای من محرز نیست.

? در حدیثی هست که پیغمبر اکرم (ص) فرمود : «إنی ما أخاف علی امتی الفقر و لکن أخاف علیهم سوء التدبیر» من از فقر بر امتم هراسان و نگران نیستم، یعنی اگر امت من روزی دچار فقر اقتصادی شوند، این امر خطر ایجاد نمیکند، ولی اگر دچار فقر تدبیر و فکر و عقل بشوند، آن است که امت مرا به خطر خواهد انداخت.

➡️ @samtekhoda3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.