« وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ »

? آیات و احادیثی که در برنامه امروز حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با موضوع ” احادیثی در مورد اهمیت صله رحم (ادامه شرح خطبه ۲۵۲ نهج البلاغه) ” قرائت شد.

« وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ »

? و از خدایی بپرهیزید که (همگی به عظمت او معترفید؛ و) هنگامی که چیزی از یکدیگر می‌خواهید، نام او را می‌برید! (و نیز) (از قطع رابطه با) خویشاوندان خود، پرهیز کنید!

⬅️ سوره نساء ، آیه ۱

—————————————

« إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى »

? خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان مى‌دهد

⬅️ سوره نحل ، آیه ۹۰

—————————————

? مردی نزد رسول‌الله (ص) آمد و سوال کرد چه حکمی از اسلام افضل است پیامبر(ص) فرمودند ایمان به خدا بعد سوال کرد در رتبه بعد چه؟ پیامبر(ص) فرمودند صله رحم باز سوال کرد در رتبه سوم چه؟ پیامبر(ص) فرمودند امر به معروف و نهی از منکر

و باز سوال کرد کدام اعمال مبغوض‌تر نزد خداوند است پیامبر(ص) فرمودند شرک به خداوند و باز سوال کرد در رتبه دوم چه؟ پیامبر(ص) فرمودند قطع رحم باز سوال کرد در رتبه سوم چه؟ پیامبر(ص) فرمودند امر به منکر و نهی از معروف.

—————————————

? معاویه به وهب می گوید: به امام صادق (علیه السلام) گفتم: چه نوع رفتاری شایسته است در معاشرت های خویش داشته باشیم، چه نسب به دوستان و هم عقیده های خود چه با سایرین که هم خط ما نیستند (اهل سنت)؟

فرمود: به امامان خویش که به آنان اقتدا می کنید بنگرید که هر چه ایشان می کنند بکنید: به خدا سوگند ایشان (ائمه علیهم السلام) بیمارانشان را عیادت کرده، به جنازه هایشان حاضر شده، و برای ایشان شهادت می دهند چه به نفعشان باشد یا به ضررشان، و امانت هایشان را به آنها مسترد می کنند. ای شیعیان، شما به ما منسوب هستید، پس مایه زینت ما باشید نه مایه آبرو ریزی ما.

—————————————

? عن السکونی عن أبی عبد الله ع عن آبائه ع قال سئل رسول الله ص أی الصدقة أفضل فقال على ذی الرحم الکاشح »

? سکونى از امام صادق (ع)، و آن حضرت از پدران بزرگوارش (ع) نقل کرده است که از رسول خدا (ص) پرسیدند: کدام صدقه برتر است؟ فرمود: صدقه دادن به خویشاوندى که با انسان دشمنى بورزد.

—————————————

? پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند :

« لا صَدَقَةَ و ذُو رَحِمٍ مُحتاجٌ »

? تا زمانى كه خويشاوندِ نيازمند هست ، به كسى ديگر نبايد صدقه داد.

—————————————

? عن عنبسة العابد قال: جاء رجل فشکا الی أبی عبدالله (علیه السلام) أقاربه فقال له: اکظم غیظک و افعل، فقال: انهم یفعلون و یفعلون، فقال أ ترید أن تکون مثلهم فلا ینظر الله الیکم.

? عنبسه عابد گوید : مردی از دست خویشانش به امام صادق (علیه السلام) شکایت کرد، امام به او فرمود : خشم خود را فرو بر و (با آنان نیکی) کن، عرض کرد : آنها چنین و چنان (و قطع رحم) می کنند، فرمود : آیا می‌خواهی تو هم مانند آنها باشی تا خدا به شما توجه نکند؟

—————————————

? امام باقر (ع) به نقل از پیامبر فرمود : « در دو طرف پل صراط، امانت و صلۀ رحم است. پس کسی که در امانت مردم خیانت نکرده، و با خویشان خود به نیکی رفتار نموده است، از آن به آسانی می‌گذرد و به بهشت وارد می‌شود. اما شخصی که در امانت خیانت کرده و قطع رحم نموده است، هیچ عمل دیگری به او نفع نمی‌رساند، و به آتش افکنده می‌شود.

—————————————

? رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند :

« لا تَقْطَعْ رَحِمَک وَ انْ قَطَعَتْک »

? قطع رحم مکن، اگر چه با تو قطع رابطه کند.

—————————————

? رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند :

« إنَّ في الجَنّةِ دَرَجةً لا يَنالُها إلّاإمامٌ عادِلٌ ، أو ذو رَحِمٍ وَصُولٌ ، أو ذو عِيالٍ صَبورٌ . »

? در بهشت درجه اى است كه به آن دست نمى يابد مگر پيشواى دادگر يا خويشاوندى كه زياد صله رحم به جا آورد و يا عيالوار صبور.

—————————————

? پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند :

« الصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ الْقَرْضُ بِثمانِیةَ عَشَرَ وَصِلَةُ الْإخْوانِ بَعِشْرینَ، وَصِلَةُ الرَّحِمِ بِارْبَعَةٍ وَ عِشْرینَ »

? صدقه ده برابر، قرض هیجده برابر، صله برادران بیست برابر و صله رحم بیست و چهار برابر بهره دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.