✅ یکی از مؤلفه‌های سازنده #جامعه_شایسته بر مبنای اصل #اخوت، #صبر است.

? #مردمدرجامعه_شایسته
جلسه پانزدهم

✅ یکی از مؤلفه‌های سازنده #جامعه_شایسته بر مبنای اصل #اخوت، #صبر است.

صبر به سه بخش تقسیم می‌شود: صبر در #اطاعت (مقام تکلیف)، صبر در گرفتاری‌ها، صبر در مقابل گناه.

?وقتی پیامبر عظیم الشأن اسلام، رسالتشان را اظهار کردند، قریش خدمت جناب #ابوطالب رفتند و زبان به تهدید و تطمیع گشودند. پاسخ پیامبر (ص) ما در مقام #صبر در #تکلیف این بود: “اگر خورشید را در دست راست من بگذارید و ماه را در دست چپ من قرار بدهید، من از این مأموریت دست برنمی‌دارم تا اینکه بتوانم این مأموریت را به پایان برسانم و باعث نشر و ترویج دین بشوم یا در مسیر تکلیفم کشته شوم”

?#عبادت، وسیله‌ای است برای ملاقات خدا و برای اینکه یک عبادت به #کمال برسد، سه مراقبت و به اصطلاح اخلاقی، سه صبوری لازم دارد:

1️⃣ صبر یا مراقبت قبل از عمل.
2️⃣ صبوری و مراقبت در حین عمل.
3️⃣ صبر بعد از عمل است.

? اگر کسی در مسأله #عبادت، این سه نوع صبوری را انجام داد ثمراتی برای او دارد

1️⃣ مشمول #رحمت حضرت حق می‌شود.
یکی از مواضع #رحمتخداوند در جایی است که انسان، صبوری در اطاعت باشد. ?سوره آل عمران آیه ۱۳۲ می‌فرماید: ” و خدا را فرمان ببرید و از پیامبر اطاعت کنید تا شاید مشمول #رحمتخدا بشوید.”

2️⃣ به #رستگاری می‌رسد.
?سوره نور آیه ۵۲ می‌فرماید: ” کسی که خدا و پیامبر را تبعیت کند و خشیت از خداوند داشته باشد و در مقابل خداوند، #تقوا پیشه کند، رستگار است.”

3️⃣ محشور شدن با اولیاء خدا است.
?سوره نساء آیه ۶۹ می‌فرماید: “کسیکه از خدا و پیامبر تبعیت و #اطاعت کند، با کسانیکه خداوند به آن‌ها #نعمت داده است محشور می‌شود. خداوند به #انبیاء، #صدیقین، #شهدا و #صالحان نعمت داده است”

4️⃣ کسانی که صبوری داشته باشند، خدایی می‌شوند.
?در حدیث قدسی آمده است: “بنده من! مرا #اطاعت کن تا من تو را مَثَل خودم قرار بدهم” یعنی: من زنده‌ای هستم که نمی‌میرم. تو را هم زنده‌ای که نمی‌میرد قرار می‌دهم. من بی‌نیازی هستم که محتاج نمی‌شوم. تو را بی‌نیازی قرار می‌دهم که اصلاً محتاج نمی‌شود.

❇️ دومین نوع صبر، #صبر بر #معصیت است که بالاترین صبر است.
?صبر در معصیت به این معنا است که انسان علی‌رغم میل باطنی‌اش از محرمات و گناهانی که مقدماتش فراهم است اجتناب می‌کند و دست رد بر سینه نفس سرکش می‌زند و به تقاضای آن جواب منفی می‌دهد.
?صبر در معصیت، کار سختی است.

? امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: ” #صبر دو نوع است. صبر در مقابل مصیبت‎‌ها بسیار خوب است و بهتر از آن، این در مقابل آنچه است که خداوند بر تو حرام کرده، مقاوت کنی.”

? رسول اکرم (ص) فرموده‌اند: “شجاع‌ترین مردم کسی است که در مقابل #معصیت بایستد”

? پیامبر (ص) فرمودند: در قیامت مردمانی را می‌آورند که در پرونده اعمالشان به قدری عمل خیر نوشته است اما خداوند امر می‌کند که آنان را به جهنم ببرند. از رسول خدا (ص) سؤال کردند: این‌ها نماز می‌خواندند؟ حضرت فرمودند: ” #نماز می‌خواندند و #روزه می‌گرفتند و اهل #عبادت در شب بودند. ولی #حلال و #حرام را مراعات نمی‌کردند”


حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
روز ۲۸ صفر | سال ١٣۹۷
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.