مهدویت در احادیث #اهل_بیت (ع)

? مجموعه مباحث #مهدویت
جلسه ۴: مهدویت در احادیث #اهل_بیت (ع)

✅ یکی از این موضوعات که همه #ائمه ما پیرامون آن #حدیث دارند، موضوع مهدویت است.

? امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: … بدانید! هرکه [در آن دوران] در دینش استوار باشد و قلبش به‌واسطه طول #غیبت امامش سخت نشود، او در روز #قیامت هم‌درجه من است.
? امن و امان، #ولایت حضرت مهدی(عج) در دوره غیبت است.

? امام مجتبی(ع) می‌فرمایند: هر یک از ما ائمه ناگزیر، #بیعت سلطان متجاوز زمانش بگردنش می‏افتد، مگر قائمی که عیسی روح اللَّه پشت سر او نماز می‌گذارد. زیرا خداوند متعال ولادت او را پنهان می‌دارد و خودش را غائب می‌گرداند، تا اینکه وقتی #ظهور می‌کند بیعتی در گردنش نباشد…

? اهل #ایمان کارشان به جایی می‌رسد که امامت یازده امام را قبول می‌کنند ولی آنقدر غیبت امام عصر(ع) طول می‌کشد که به حد انکار می رسند، برخی می‌گویند ما می‌دانیم که کشته شده است. اگر بود می‌آمد!

? از امام جواد(ع) روایت شده است: امام پس از من فرزندم علی است، دستور او دستور من و سخن او سخن من و #اطاعت او اطاعت من است و امام پس از او فرزندش حسن است، دستور او دستور پدرش و سخن او سخن پدرش و اطاعت او اطاعت پدرش است، سپس سکوت کردند. راوی می‌گوید، گفتم: ای فرزند رسول خدا! امام پس از حسن کیست؟ او به شدّت گریست و سپس فرمود: پس از حسن فرزندش قائم به حقّ امام منتظَر است، گفتم: ای فرزند رسول خدا! چرا او را #قائم می ‏گویند؟ فرمود: زیرا او پس از آنکه یادش از بین برود و اکثر معتقدین به امامتش مرتدّ شوند قیام می‌‏کند، گفتم: چرا او را #منتظر می‌گویند؟ فرمود: زیرا ایّام غیبتش زیاد شود و مدّتش طولانی گردد و مخلصان در #انتظار قیامش باشند و شکّاکان انکارش کنند، و منکران یادش را #استهزاء کنند، و تعیین‏ کنندگان وقت ظهورش #دروغ گویند، و شتاب‏ کنندگان در غیبت هلاک شوند، و تسلیم‏ شوندگان در آن #نجات یابند.

? طریف خادم امام عصر(عج) می‌گوید: بر حضرت صاحب الزمان(عج) وارد شدم، فرمودند: آن چوب صندل قرمز(چوب خوشبویی است) را بیاور، سپس فرمودند: مرا می‌شناسی؟ عرض کردم: بله. فرمودند: من کیستم؟ عرض کردم: شما مولای من و فرزند مولای من هستید. فرمودند: از این سؤال نکردم. عرض کردم، فدایت شوم، خودتان (مقصودتان را) بیان نمایید. فرمودند: من خاتم اوصیاء هستم و خداوند متعال به واسطه من #بلاء را از خاندانم و شیعیانم دور نماید.

? در توقیعی که به افتخار شیخ مفید از سرداب مقدسه صادر شد فرمودند: ما همه اخبار شما را داریم و اگر ما به شما توجه نکنیم، شما را تکه تکه می کنند.

❇️ در منابع روایی #اهل_سنت نیز در مورد امام عصر(عج) روایت داریم.
کتاب «سیمای مهدویت در #قرآن و حدیث» اثر آقای مردانی تقریبا ۲۴۹ اثر از آثار اهل سنت در مورد امام زمان(عج) را با سند ذکر می‌کند.

? برخی از برزگان اهل سنت برای امام زمان(عج) کتاب ویژه نوشته‌اند پس کسی نمی‌تواند ما را متهم کند که بحث مهدویت ساخته و پرداخته #تشیع است. از زمان بعثت و از عامه هم روایت وجود دارد پس ساخته و پرداخته اذهان عالمان شیعه نیست بلکه آنان مدافعین و مبلغین مهدویت هستند نه مخترعان آن. اینها #تهمت و بی انصافی است. دشمن حدّ را باید نگه دارد.

کتاب “البرهان فی علامات مهدی آخر الزمان” اثر متقی هندی، عالم اهل سنت است. وی در این کتاب ۲۷۰ حدیث و کتاب “البیان فی اخبار صاحب الزمان” اثر گنجی شافعی، ۷۰ حدیث را پیرامون امام زمان(عج) جمع آوری کرده است. موضوعات این کتاب همان موضوعاتی است که در روایات شیعه وجود دارد.

♦️ لذا بحث امام عصر(عج) موضوعی تنها شیعی نیست بلکه بحثی اسلامی بوده و در جهان اسلام مطرح است.


حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴ ، #مهدویت
@FARES_ir


دسترسی به فایل صوتی این جلسه در سایت ?:
http://www.fares.ir/post/306

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.