سالروز عملیات والفجر مقدماتی ، رویارویی با تمام تجربیات دشمن

?امروز هجدهم بهمن ماه
سالروز عملیات والفجر مقدماتی ، رویارویی با تمام تجربیات دشمن

♦️عملیات “والفجرمقدماتی” با هدف تصرف پل “غزیله” و سپس پیشروی به سوی شهر “العماره” عراق طرح ریزی شده بود، البته انجام عملیات محرم دسترسی به این مهم را آسان جلوه میداد.
♦️دراین عملیات ۴۸ گردان از سپاه و ۱۶ گردان از ارتش به مصاف ۸۰ گردان از بعثی ها رفتند. در ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه ۱۸ بهمن ماه ۱۳۶۱ رمز عملیات از قرارگاه “خاتم الانبیا (ص)” به گوش رزمندگان مستقر در خطوط “فکه” رسید: “یاالله ….” حمله از سه محور آغازشد و نیروها در تاریکی مطلق شب به منظور شکستن خطوط دفاعی دشمن پیش رفتند.
♦️نکته قابل ملاحظه موانع ایذایی، استحکامات، کانال های عمیق و متعدد و وجود میدان های مین فراوان و گوناگون دشمن در دشت های رملی و خشک بود که رژیم بعث عراق طی چند ماه کوشش آنها را فراهم آورده و چیده بود. این عوامل سبب کندی حرکت یگان های خودی شده و در نتیجه – با وجود شکسته شدن خط دشمن – نیروها به یکدیگر ملحق نشده و همانجا در عمق موانع و خطوط دشمن موضع گرفتند. این موضوع با روشنایی سپیده دم مشکل را دو چندان کرد.
بعثی ها هر آنچه از عملیات رمضان و حمله های مشابه درس گرفته بودند، -از جمله لایه های تو در تو و پیچیده دفاعی- در عملیات والفجرمقدماتی (فکه) به کار بستند. از آنجا که انجام این حمله با روزهای دهه فجر ۱۳۶۱ مقارن شده بود، پیشبینی میشد که در سرنوشت جنگ تاثیرگذار باشد، ولی اینچنین نشد و پسوند “مقدماتی” بر عملیات “والفجر” گذاشته شد.
?در آستانه این عملیات “غلام حسین افشردی” معروف به “حسن باقری” فرمانده نیروی زمینی سپاه و چند تن دیگر از جمله “مجید بقایی” به شهادت رسیدند. با صرف تمام هزینه ها و پیشبینی هایی که برای این عملیات صورت گرفته بود، در پایان پاسگاه های ایرانی “سویله”، “صفریه”، “رشیدیه” و “طاوسیه” و پاسگاه های عراقی “وهب”، “کرامه” و “صفریه” آزاد و ۵ فروند هواپیما، ۸۰ دستگاه تانک و نفربر زرهی،۱۲۰ دستگاه خودرو، شماری سلاح سبک و نیمه سنگین دشمن و چندین گردان و تیپ ارتش بعثی عراق منهدم شد. این عملیات، آزادسازی ۳۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران را در پی داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.