مهدویت در مبانی اعتقادی #تشیع

? مجموعه مباحث #مهدویت
جلسه ٦: مهدویت در مبانی اعتقادی #تشیع

✅ گفتیم که در بیان #قرآن و روایات مهدویت بطور واضح بیان شده است. اکنون در مبانی اعتقادی #شیعه آن را بررسی می‌کنیم.

✅ در #اعتقاد شیعه، #امامت استمرار #نبوت است. امام، #جانشین پیامبر و حافظ #دین است. در نگاه دیگران، امام کسی است که خلافت و حاکمیت سیاسی داشته باشد. در حالیکه در اعتقاد شیعه، خلافت یکی از شئون امام است، امام اگر به حکومت نرسد باز هم امام است و هدایت امت را بر عهده‌ دارد.

⭕️در مباحث تاریخی و کلامی، تشیع به سه شکل معرفی شده است:
تشیع سیاسی، تشیع ولایی، تشیع اعتقادی

1️⃣ #شیعه_سیاسی، کسانی بودند که با اعتقاد و مرام اهل بیت کاری نداشتند، اما چون آنها را پیشگام مبارزه با ظلم و ستم دیدند رهبری آنها را پذیرفتند. مانند زیدیه که در امامت امام سجاد (ع) توقف کردند. آنها امام را فقط مرجع سیاسی می‌دانستند ولی از نظر اعتقادی طرفدار معتزله بودند و تابع فقه ابوحنیفه.

2️⃣ #شیعه_ولایی، کسانی هستند که بر اساس سفارشات فراوان پیامبر، #اهل_بیت ایشان را دوست دارند ولی به امامت ایشان باور ندارند. فرقه شافعی از این دسته هستند که به حضرت علی (ع) فقط ارادت دارند ولی #معرفت ندارند.

3️⃣ #شیعه_اعتقادی، کسانی هستند که پیرو و یاور امام هستند. شیعه به‌معنای اتباع و انصار است و در ادبیات دینی منظور از شیعه، این گروه است.

✅ اگرچه آغاز رسمی تشیع، از زمان #غدیر است اما در کلام پیامبر ریشه داشته است. بعنوان نمونه؛ پیامبر در سه نوبت مهمانی از بستگان خود دعوت کردند و در آخر علی را که ۱۳ سال داشت بعنوان ولی، وصی و جانشین خود معرفی کردند. [منابع اهل سنت: سیره‌ابن‌هشام، تاریخ طبری، تاریخ بیهقی]

✅ مهدویت در امتداد غدیر و امامت حضرت علی (ع) و خاتم آن است که ریشه‌ای مستحکم دارد و جای تردید ندارد. این اعتقاد تشیع است.
________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ٦ ، #مهدویت
@FARES_ir
________________

دسترسی به فایل صوتی این جلسه در سایت ?:
http://www.fares.ir/post/306

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.