? بهانه‌جويى و عنادورزى يهود در برابر پيامبران الهى

? #تاریخ_یهود

? بهانه‌جويى و عنادورزى يهود در برابر پيامبران الهى

? پس از آنكه به بنى‌اسرائيل فرمان داده شد براى ورود به سرزمين مقدس با زورگويان مبارزه كنند، آنان با سرپيچى از فرمان حضرت موسى(ع) ضمن آنكه خدا را موجودى جسمانى تصور كردند، با گستاخى به موسى(ع) گفتند: تو و پروردگارت برويد و با آنان بجنگيد؛ ما همين‌جا نشسته‌ايم: «قَالُوا يا مُوسَى إنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أبَدًا مَا دَامُوا فِيهَا فَاذْهَبْ أنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلا إنَّا هَا هُنَا قاعدون» (مائده/24).
? آيه 153 سوره نساء با اشاره به بهانه‌جويى و عنادورزى يهود در برابر پيامبران الهى، درخواستِ ديدن خدا را كه حكايت از نگرش جسمانى پنداشتن خداوند دارد، از مصاديق بارز ظلم و موجب گرفتارى به عذاب خداوند دانسته است؛ زيرا آنها به‌رغم مشاهده بيناتِ آشكار توحيد و ضرورت خداپرستى، به گوساله‌پرستى روى آوردند.
? در اين آيه، خداوند با دلجويى از پيامبر اسلام(ص) مى‌فرمايد: اينكه آنها از تو مى‌خواهند كتاب آسمانى را يک‌جا بياورى، بعيد نيست؛ چراكه بزرگ‌تر از اين را از موسى(ع) درخواست كردند و گفتند: خدا را آشكارا به ما نشان بده تا او را با چشمان خود ببينيم: «يسْئَلُكَ أهْلُ الْكِتابِ أنْ تُنَزِّلَ عَلَيهِمْ كِتاباً مِنَ السَّماءِ فَقَدْ سَألُوا مُوسى أكْبَرَ مِنْ ذلِكَ فَقالُوا أرِنَا اللهَ جَهْرَةً فَأخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيناتُ… » (نساء/153).

? علی‌اکبر مؤمنی، بررسى تحليلى مواجهه قرآن با يهود، صص49-50

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.