❓ چرا امیرالمؤمنین(ع) در حکومت خود از افرادی مثل زیادبن‌ابیه استفاده نمود؟

⭕️ #تاریخ_بصیرت_افزای_معصومین

❓ چرا امیرالمؤمنین(ع) در حکومت خود از افرادی مثل زیادبن‌ابیه استفاده نمود؟

? وجود کسانی چون زیادبن‌ابیه در میان کارگزاران امام علی(ع) سؤال‌انگیز است. پس از شورش‌هایی که در دیار فارس صورت گرفت و مردمان آن سامان از پرداخت مالیات سربرتافتند، علی(ع) به پیشنهاد عبدالله‌بن‌عباس و تأیید جاریة‌بن‌قُدامه، زیاد را با نیروی نظامی برای آرام ساختن آشوب‌های آن دیار به فارس فرستاد که زیاد نیز با تدبیر و سیاستی ویژه بر آن سامان چیره گشت.
? زیاد، به آلودگی در نَسَب متهم بود. او با وجود ضعف بنیادهای ایمانی‌اش، از زیرکی و هوشیاری شگفتی برخوردار بود؛ تا جایی که می‌توان او را نمونه متخصص نامتعهدی دانست که آتش‌نهادی و تیره‌جانی را با تدبیر و زیرکی یک‌جا داشت. همراهی وی با معاویه، با آن همه هشدارهای علی(ع) و نیز عملکرد وی در «عراقین»، نشانی است از پلیدی درونی او؛ اگرچه در زمان علی(ع) این پلیدی را بروز نداد.
? بدین نکته باید توجه داشت که علی(ع) در مسند حکومت، مانند هر حاکمی با واقعیت‌های انکارناپذیری رویاروی بود. علی(ع) با توجه به لزوم اداره جامعه و بهره‌گیری از نیروها و با توجه به خالی بودن دست خود، چاره‌ای جز استفاده از این‌گونه کسان نداشت؛ اما این‌همه را یکسر با نظارت و هشدار درمی‌آمیخت و زیر ذره‌بین می‌نهاد.

? دانش‌نامه امیرالمؤمنین(ع)، ج13، ص12

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.