ولادت امام محمدتقي(ع)(195ق) – ولادت حضرت علي اصغر(ع)(60ق)

ولادت امام محمدتقي(ع)(195ق) – ولادت حضرت علي اصغر(ع)(60ق)

? برکت وجود حضرت امام جواد (ع)

✅ وقتی امام جواد به دنیا آمدند، امام رضا فرمودند: “این مولود کسی است که مولودی بابرکت‌تر از او برای #شیعه ما، به دنیا نیامده است” چرا ولادت ایشان این همه #برکت داشت؟ مگر چه اتفاقی افتاده بود؟

✅ حضرت امام رضا از ۳٥ سالگی امامت شیعیان را عهده دار شدند. خداوند تا سن ٤۷ سالگی به ایشان فرزندی عطا نکرد. یعنی ۱۲ سال با این مشکل روبرو بودند که دشمنان در مقابل ایشان می‌گفتند: “ما از پیامبر حدیث داریم که امامان شیعه ۱۲ نفرند که ۹ نفر آنها از نسل حسین بن علی هستند. ما چگونه امامت تو را قبول کنیم در حالیکه فرزند نداری؟” یکی از دلایلی که #امام را غریب می‌نامند، شاید همین باشد.

✅ شرایط محیطی باعث شده بود امامت حضرت و تداوم امامت زیر سوال برود. یکی از نشانه‌های امام اینست که پسری داشته باشد تا امام شود و حدیث پیامبر محقق شود. وجود حضرت جواد الائمه، امامت پدر را ثابت، تداوم امامت را برای #تشیع تضمین، و اعتقاد شیعیان زمان را محکم کردند. به همین دلیل وقتی ایشان به #دنیا آمدند، امام رضا فرمودند: مولودی با برکت تر از او به دنیا نیامده است.

? #ولایت و امامت حضرت جواد (ع) در کودکی

✳️ ولايت #اهل_بيت علیهم‌السلام تابع شرايط فقهی مانند #رشد و #بلوغ نیست چون قابل قیاس با موارد ديگر ولایت (ولایت پدر بر فرزند و … ) نیست.
#ولایت و #امامت، منصبی الهی است که خداوند به اقتضاء #علم و #حکمت، آن را عطا می‌کند. امام جواد را در ٨ سالگی و امام عصر را در ٥ سالگی ولیّ و امام قرار می‌دهد. ویژگیهای این منصب خاص است و وابسته به سنّ نيست.

?این امر برای برخی انبیاء هم بوده است:

1️⃣ “ای يحیی! کتاب آسمانی را با قوت بگير. ما به او در کودکی حکم (نبوت) داديم” [مریم/۱۲]

2️⃣ (سخن گفتن عیسی در گهواره) “گفت: من بنده‌ی خدا هستم، او به من کتاب عطا کرد و مرا پیامبر قرار داد” [مریم/۲۹]

✅ موارد بالا بیان مقام #نبوت در کودکی برای انبیاء است. به اذن خداوند کودکی به سخن می‌آید و به پاکدامنی یوسف پیامبر شهادت می‌دهد در حالیکه مقام #عصمت هم ندارد. این #شهادت به تنهایی یک اعجاز است. “شاهدی از خاندان زليخا شهادت داد اگر لباس يوسف از جلو پاره شده، زن راستگو و يوسف دروغگوست و اگر پيراهن يوسف از پشت پاره شده، زن دروغگو و يوسف راستگوست” [یوسف/۲٦]

? از خصوصیات منصب امامت، #علم و #عصمت است که خداوند، به برگزیدگان و خواص بندگان خود اعطا می‌کند و #امام برمی‌گزیند.
____________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
@Fares_ir
____________________
دسترسی به متن این مطلب در سایت ?:
http://www.fares.ir/post/893

✍️ تو نگاه کنی ..؛
گره های دلم، یکی یکی باز می شود!

زیر چترِ نگاهِ تو،
گدایی، کمتر از پادشاهی نیست!

تولدت مبارکــ? ؛
معجزه ی کورترین گره های دنیا !

@ostad_shojae

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.