? مجموعه مباحث #روزی_حلال جلسه ۷: وظایف #مؤمن در برابر روزی

? مجموعه مباحث #روزی_حلال
جلسه ۷: وظایف #مؤمن در برابر روزی

✅ تلاش، جایگاه ویژه‌ای در طلب #روزی دارد و بیکاری، مذموم است؛ اما در تلاش هم باید میانه‌روی داشت. اعتدال در تلاش و کسب روزی یعنی #حرص نزدن؛ چون با حرص زدن، چیزی اضافه نمی‌شود.

? چرا در تلاش برای #دنیا باید به دنبال حد اعتدال و میانه‌روی بود؟
? از عیسی ابن مریم است: “شما برای دنیا کار می‌کنید در حالی که خدا روزی شما را با یک عمل کم هم به شما می‌دهد؛ ولی برای آخرت کار نمی‌کنید در حالی که رزق و روزی شما بعد از دنیا اتفاق نمی‌افتد مگر به واسطه #عمل.”

? سوره نور آیه ۳۷ می‌فرماید: “مردانی که نه تجارت و نه معامله‌ای آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و ادای زکات غافل نمی‌کند” یعنی #کار و کاسبی داشته باشید؛ ولی خدا را فراموش نکنید.
? باور نداریم که روزی را خدا می‌دهد.

? پیامبر (ص) فرموده‌اند: “مردم پنج گروه هستند”

1️⃣ اعتقاد برخی از مردم این است که شغل آنها این روزی را ایجاد می‌کند، نه خداوند. اگر کسی این عقیده را داشته باشد #کافر است (چون این عقیده، انکار خداوند است)

2️⃣ برخی از مردم می‌گویند روزی از ناحیه خدا و کار خودشان است. یعنی خدا خواسته است و کار آنها هم دخیل است. این شخص #مشرک است (چون در کنار خداوند برای چیز دیگری هم نقش قائل است و آن را نیز مؤثر دانسته)

3️⃣ برخی هم می‌گویند روزی از ناحیه خدا است؛ ولی مَجرای آن، همین شغلی است که دارند. کسیکه این حرف را می‌زند به آن #باور ندارد بلکه در قلبش تردید دارد که آیا واقعاً از ناحیه خدا هم هست؟ این شخص، #منافق است (چون از درون یقین ندارد که خداوند هست و کسب و کار فقط سبب روزی است)

4️⃣ عده‌ای هم می‌گویند #رزق از ناحیه خدا است و کسب و کار، راه و طریق آن است؛ ولی حق این #اعتقاد را ادا نمی‌کنند و خداوند را عصیان می‌کنند. این شخص #فاسق است. (گران‌فروشی می‌کنند. کم‌فروشی می‌کند، غش در معامله می‌کند)

5️⃣ کسانی نیز هستند که رزق را از ناحیه خدا می‌دانند و تجارت و کاسبی را راه و روش به دست آوردن آن می‌دانند و حق این اعتقاد را ادا می‌کنند، اینها اشخاصی نیستند که به خاطر تجارت گناه کنند. اینها مؤمنین واقعی هستند.

? ادا کردن حق این اعتقاد چیست؟

1️⃣ #شکر کردن. {بقره آیه ۱۷۲}

2️⃣ رعایت حق دیگران در باب اموال. {سوره معارج آیه ۲۴ و ۲۵ – سوره حدید آیه ۱۰}

3️⃣ اعتدال در مصرف. {سوره اعراف آیه ۳۱}

✳️ توصیه
? بخشی از مشکلات اقتصادی ما بخاطر اقتصاد بیمار در کشور است که متأسفانه به آن رسیدگی نشده است.
? بخشی، بخاطر روابط بین المللی است که تحریم هستیم.
? بخشی هم به خود ما بر می‌گردد. به ما دستور داده‌اند به همدیگر #رحم کنید تا خدا به شما رحم کند. آنچه که در جامعه ما کمتر وجود دارد، رحم به یکدیگر است.

⭕️ دولت باید رحم کند و در دوران رکود اقتصاد، مالیات دوران رونق را نگیرد. اگر بخواهید از تولیدکننده در زمانی که در دوران رکود است، مالیات بگیرید بیچاره می‌شود. این شخص برای اینکه از زیر بار آن فشار خارج بشود به مشتری فشار وارد می‌کند. یک چرخه است.
? کثرت مال هست ولی #برکت نیست چون به هم رحم نمی‌کنیم. رحم، اصلی‌ترین مسأله در این قضیه است. به اندازه وسعمان به دیگران برسیم.

_____________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۷، #روزی_حلال
@FARES_ir
_____________
دسترسی به فایل صوتی این جلسه در سایت ?:
http://www.fares.ir/post/846

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.