? مهدویت و بنی‌اسرائیل

? #تاریخ_بصیرت_افزای_معصومین

? مهدویت و بنی‌اسرائیل

✅ امام مهدی(عج) خاتم اوصیاست که همه پیروان ادیان را در جبهه حق منسجم می‌کند. اکنون این سؤال پیش می‌آید که یهودیان بر چه اساس و چگونه قرار است در این جبهه قرار بگیرند؟
دو نکته این سؤال را دشوار می‌کند:
1⃣ سابقه تاریخی یهودیان، تمرد الهی آنها را نشان می‌دهد. سنت نبوت بر این امر استوار بوده است که با آمدن پیامبر جدید، پیروان پیامبر قبلی به پیامبر جدید ایمان بیاورند. یهودیان اولین پیروانی بودند که نه‌تنها به پیامبر جدید ایمان نیاوردند، بلکه برای قتل او اقدام کردند.
2⃣ یهودیان، دینی نژادگرایانه را تبیین می‌کنند که در بنی‌اسرائیل محدود شده است. از این جهت، یهود، دینی قومی است نه تبلیغی؛ زیرا قرار نیست کسانی که پدر و مادرشان یهودی نیستند، یهودی به حساب آیند.
خداوند نسل نبوت را در فرزندان حضرت ابراهیم(ع) قرار داد: اسحاق(ع) و اسماعیل(ع). یعقوب(ع) که نام دیگرش اسرائیل (به معنای بنده خدا) بود، پسر اسحاق(ع) بود. بنی‌اسرائیل فرزندان یعقوب(ع) بودند. قرآن، تاریخ نبوت را در نسل اسحاق(ع) پی می‌گیرد؛ ولی اسماعیل(ع) به‌عنوان ذخیره الهی، به سرزمینی دورتر از شام، به حجاز فرستاده شد؛ زیرا بنی‌اسرائیل قومی پیامبرکش شدند که در مقابل جبهه حق ایستادند.
اسماعیل(ع) نسلی را پایه‌گذاری کرد که پیامبر خاتم(ص) را به بشریت تقدیم نمود. البته یهود، هم در جلوگیری از تولد او کوشید و هم در به بن‌بست رساندن نبوتش. جریان امامت و ولایت، تداوم جریان نبوت بود تا اینکه در جریان غیبت و ظهور قرار گرفت.
امام مهدی(عج) جامع نسل اسحاق(ع) و اسماعیل(ع) است. نسب شریف حضرتش از طریق پدر به اسماعیل(ع) و از مادر به اسحاق(ع) می‌رسد. از این جهت، یهودیان نژادپرست، دیگر بهانه‌ای برای نگرویدن به محضر امام مهدی(عج) ندارند. البته تجربه تاریخی بنی‌اسرائیل این گزینه را با تردید مواجه می‌کند.

? دکتر محسن محمدی

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.