? پنجاه سال توصیه به کتاب‌خوانی!

? پنجاه سال توصیه به کتاب‌خوانی!
? انتشار به مناسبت بازدید رهبر انقلاب از #نمایشگاه_کتاب

? دغدغه‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی کار #ترویجکتاب، #سبکمطالعه، مطالعه‌ی کتاب‌های خوب و #ساختن_کتابخانه فقط به سال‌های اخیر مربوط نمی‌شود. سوابق، مطالب و مدارکی وجود دارد که ایشان از دهه‌ها پیش به این امور توجه ویژه داشتند.

?️ در یکی از سخنرانی‌های دهه ۴۰ -که اخیراً آماده شده و انشاءالله به زودی منتشر خواهد شد- ایشان به اهمیت مسئله‌ی کتاب، به این‌که چرا #جوانان ما کتاب نمی‌خوانند، و به این‌که عقب‌ماندگی مردم ما در آن سال‌ها ناشی از همین عدم مطالعه است، می‌پردازند و می‌گویند بصیرت اندک و کمی که در جامعه‌ی آن زمان وجود دارد ناشی از کمبود مطالعه و کمبود کتاب‌های خوب است. این سخنان مربوط به سال ۱۳۴۸ است و ایشان بعد از آن هم دائماً‌ در مطالب مختلف، در کوران مبارزات که بسیاری از مبارزان و حتی اندیشمندان اسلامی در فکر مبارزات سیاسی و اجتماعی بودند، در کنار مسائل مربوط به مبارزات سیاسی، اجتماعی و تبیین مبارزات ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام برای برپایی حکومت اسلامی، توجه داشتند به این‌که مردم را به مطالعه و به کتاب‌خوانی تشویق و ترغیب کنند.

?️ من بخشی از این سخنرانی سال ۱۳۴۸ رهبر انقلاب را که در یکی از مساجد انجام شده است، برای شما میخوانم. توجه بکنید که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این سخنان را در حالی بیان کرده‌اند که که آن سال‌ها، دائماً‌ تحت تعقیب مأموران امنیتی رژیم طاغوت بودند. مرور این چند سطر کمک می‌کند تا اهمیت موضوع مطالعه و کتاب را نزد ایشان بهتر درک کنیم. می‌فرمایند: «مطلبی که من لازم می‌دانم امروز عرض بکنم این است. مقدمه‌ی تمام آرزوهای عالم، مقدمه‌ی تمام رشدها، پیشرفتها، انقلابهای عالم یک اندازه روشن‌‌بینی عمومی است در سطح تمام طبقات. یک روشن‌بینی لازم است. آقایان! تا ما سر را در گریبان خودمان فرو برده‌ایم، جز منزل و زن و بچه‌مان از جایی خبر نداریم، خیلی زیاد باشد جز پول بازار از جایی اطلاع نداریم. تا وضع اینجور است، هیچ گونه امید اصلاحی، امید پیشرفتی، امید کمالی در اجتماع ما نیست. باید یک قدری آگاه شد، باید یک قدری روشن شد، باید از افکار دیگران یک قدری مایه گرفت. باید یک قدری مشق دیگران را خواند. یک قدری از منابع دینی خودمان باید مطلع شد و این مطلب ایجاب می‌کند حرفی را که من در بیشتر منبرها و در بیشتر مجالس و بیشتر کسانی که طرف شدن با آن‌ها در طول ایامی که تبلیغ می‌کردم گفتم این است آقایان سعی کنید خودتان را، فرزندان‌تان را با کتاب خواندن انس دهید. این مسئله خیلی مهم است، از بلاهای بزرگ اجتماع ما یکی این است که دست مردم به طرف کتاب دراز نمی‌شود. اصلاً بلد نیستند کتاب خواندن را. از من می‌پرسد آقا ما می‌خواهیم کتاب بخوانیم چه کار کنیم که کتاب یادمان بماند؟ مطلب در ذهنمان باقی بماند. اصلاً مثل این‌که یک آمادگی برای کتاب خواندن نیست. اصلاً بلد نیستند کتاب خواندن را. و این بسیار خطاست. خیلی گناه بزرگی است.»

?️ رهبر انقلاب بعد از این، اشاره می‌کنند به شمارگان کتاب‌ها؛ یعنی در همان سال ۴۸ هم می‌گویند چرا شمارگان کتاب‌ها در حد همین هزار و دو هزار بیشتر نیست و طلب می‌کنند از مخاطبین‌شان، از مردم‌شان، از انقلابیون که خودتان را، فرزندانتان را با کتاب خواندن انس بدهید. لذا از نظر رهبر انقلاب، توجه به مطالعه و کتاب خواندن برای افزایش درک عمومی، برای افزایش بصیرت عمومی که مقدمه‌ای باشد برای تحول در اجتماع، برای انقلاب اجتماعی، برای دگرگونی در جامعه است و این سخنان از رهبر انقلاب در سال ۱۳۴۸، نشان می‌دهد که از سال‌های دور تا امروز، ایشان همچنان بر مسئله‌ی مطالعه، انس با کتاب و کتاب‌خوانی توجه دارند و این مسئله در نظر ایشان اهمیت درجه‌ی اول دارد.

? راوی: آقای علیرضا مختارپور؛ معاون نشر موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی

? @Khamenei_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.