? اسرائیلیات

? #تاریخ_یهود

? اسرائیلیات

✅ ولایت در امتداد تاریخی و معرفتی نبوت در بستر اعتقادات شیعه است؛ یعنی امام، جانشین رسول‌الله(ص) در همه ابعاد به‌جز نزول وحی است. البته امام، واسطه فیض و تنهامرجع تام تفسیر کلام خداست. از این جهت، ارتباط انسان با آسمان هیچ‌گاه قطع نمی‌شود و به این معنا، امامت، امتداد جریان وحی هم هست.
دشمنان اسلام بعد از رسول‌الله(ص) هیچ‌گاه نتوانستند مرجعیت دینی اهل‌بیت(ع) را نادیده بگیرند؛ زیرا برای پاسخ به سؤالات و شبهات کسانی که بعد از پیامبر(ص) مسلمان شده بودند، به‌شدت به معارفی که نزد جانشین به‌حق پیامبر(ص) بود، نیاز داشتند. تداوم این شرایط، جایگاه نظام خلافت را در مقابل نظام امامت به خطر می‌اندخت. در این شرایط، بهترین تدبیر این بود که رقبای علمی در مقابل اهل‌بیت(ع) عَلَم شود. علمای یهودی تازه‌مسلمان‌شده مانند کعب‌الاَحبار و ابوهریره، بهترین گزینه بودند. آنها دو کارکرد اصلی داشتند:
1- جعل روایاتی که برای اهل‌بیت(ع) بیان شده بود، برای دیگران؛ به‌ویژه بنی‌امیه و خلفا؛
2- جعل روایاتی در تقابل با عقاید اسلامی.
این روایات به «اسرائیلیات» موسوم شدند.
این نقطه وقتی تشدید شد که نظام کلامی اهل‌سنت از معتزله (عقل‌گرایی) به اشاعره (نقل‌گرایی) غلبه یافت. در این فضا، انحصار در تمسک به روایات، ملاک قرار گرفت؛ روایاتی که از مبنای یهودیزه‌شده عبور کرده بودند. طبیعی است خروجی این نظام دینی، ضدیت با یهود نخواهد شد.
بنابراین نباید از گروه‌های جهادی اهل‌سنت، مبارزه با اسرائیل را انتظار داشت. از این جهت، اهل‌سنت با میراث دینی خود نمی‌تواند در مقابل اسرائیل بایستند؛ مگر اینکه بر مبانی ملی‌گرایی (اعراب و اسرائیل) تأکید کند یا متأثر از مبانی سیاسی شیعه باشد؛ هرچند در مبانی فقهی، از اهل‌سنت تبعیت کند. اما درمقابل، نظام معرفتی شیعه براساس نظام ولایت، درتقابل با دشمنانی (یهودیانی) شکل گرفت که قرآن، دشمنی آنها را شدیدترین توصیف می‌کند:
«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الْيَهُودَ…؛ یهود را شدیدترین دشمن نسبت به کسانی که ايمان آورده‌اند، می‌يابی» (مائده/82).

? دکتر محسن محمدی

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.