⭕️ ویژگی های متقین

⭕️ ویژگی های متقین

? ایمان به امام غایب و یقین و باور قطعی نسبت به ظهور حضرت “ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ”
با آیات ابتدایی سوره ی مبارکه ی بقره در محضرتون هستیم. در این آیات، ابتدا خداوند راجع به قرآن، این معجزه ی جاویدان، صحبت میکنه که این کتاب هدایت برای پرهیزگارانه. هدایت برای همه هست، برای بشریته، منتهی پرهیزگاران از این نعمت میتونن بهره ببرن، استفاده بکنن، البته راه برای پرهیزگاری برای همه بازه.

? روش قرآن اینه، وقتی یک حقیقتی رو اشاره میکنه، شروع میکنه به معرفی کردن. خب متقین چه کسانی هستن؟ شاخصه هایی دارن متقین، ویژگی هایی دارن، اولین و شاید بتوان گفت مهمترین ویژگی پرهیزگاران اینه: “الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ”؛ کسانی که ایمان به غیب دارن.

? غیب، نقطه مقابلش شهوده. یه سری اموری هست که ما از طریق حواس پنجگانه میتونیم حس بکنیم، درک بکنیم و پی ببریم که اینا هست؛ اما یه سری اموری که در دایره محسوسات نمیگنجه، با این حواس پنجگانه، ابزار شناخت اونها این حواس پنجگانه نیست، از اینها به غیب تعبیر میشه. غیب مطلق خداوند ست. در دنیا خدا غیبه، در آخرت هم غیبه، برای خواص غیبه، برای عموم هم غیبه.

? یکی از نکاتی که همه ی ما باید نسبت به اون توجه داشته باشیم اینه که هرگز نمی توان خدا را دید. چرا؟ چون خدایی را که بشود دید، یعنی این خدا محدوده و هر چه که محدود باشد، یعنی مخلوقه و هر مخلوقی خالقی داره و شما به برکت تمسک قرآن و عترت و طی مسیر غدیر، این نعمت بزرگ رو دارید که از این مسیر منحرف نشدید.
از این مصداق که بگذریم غیب یک معنای عام داره، هر چیزی که عرض کردم در دایره ی محسوسات نگنجد می شود غیب، از بهشت، از جهنم، از لوح، از قلم، از کرسی و سایر مسائل.

? از جمله مصادیقی که روایات ما، روایات اهل بیت، بر اون تاکید دارند در رابطه با مصداق غیب، ایمان به حجت غایبه، لذا وقتی از این آیه سوال می کنند، متقین کسانی اند که “یومِنونَ بِالغَیب” فرمودن: “اَن یومنونَ بالحُجَه الغائِب”؛ متقین کسانی هستند که ایمان و باور به امام غائب و حجت غائب دارند.

? در بیان نورانی دیگری، آقا امام صادق میفرمایند: یعنی کسانی که ایمان و باور به ظهور و قیام حضرت مهدی دارن، به اینکه این ظهور و قیام حق هست، یعنی قطعاً واقع خواهد شد.

⁉️ سوال: چرا این باور و ایمان به غیب و به حجت غائب رو و اینکه ظهورش حتماً خواهد بود، ویژگی متقین برشمرده شده؟
سِرّش اینه که اصلاً ارزش انسان در پرتو این ایمان به غیبه که با اون حجت درونی، اون نعمت بزرگ و عظیم عقلی که خدا به انسان داده؛ اصلاً از حیوانات جدا میشه و به این حقیقت اذعان دارد که دایره موجودات در محسوسات ختم نمیشه. دایره ی وجود بسیار فراگیرتر و وسیعتر از محسوساته. اموری هست که با این حواس پنجگانه قابل درک نیست، لذا اینا عقلشون تو چشمشون نیست که وقتی سخن از امام و حجت خدا بشه، میگن پس کو؟! کجاست؟! پس چرا نمیبینیم؟! اینا با اون برهان های عقلی، اون آیات فراوان قرآن و روایات نورانی معصومین، به این یقین و باور رسیده اند که هرگز عالم از حجت خدا خالی نبوده و نخواهد بود.

? خب الان نمی بینیم این حجت رو. اینجا این مسئله رو درمیابن و بهش میرسن و براساس روایات فراوانی که داریم که حجت این زمان غائبه، کما اینکه بسیاری از انبیا مدت زمانی رو از قوم خودشون غیبت داشتند. پس متقین، ایمان و باور به امام غائب دارند چون میدونن که عالم هرگز از امام و حجت خدا خالی نخواهد بود و متقین باور دارند که این امام غائب قطعاً خواهد آمد، ظهور خواهد کرد، قیام خواهد کرد؛ چرا؟ چون وعده ی الهی تعلق به این گرفته: “وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ…”

? و اما نکته ی پایانی و بسیار مهم در رابطه با این آیه که همه ی منتظران باید نسبت به اون توجه داشته باشن اینه که، طولانی شدن مدت غیبت از طرفی و از طرفی دیگر شبهه افکنی دشمنان، سبب می شود که عده ای در ایمان و باورشون به امام زمان غائب سست بشن و خدایی نکرده در این اعتقاد بلغزن، اما متقین این چنین نیستند. متقین با نهایت باور و با یقین قوی، این اعتقاد رو دارن که هرچه این دوران غیبت طول بکشه، هر چه دشمنان شبهه افکنی بکنند، اینا به تعبیر اون دعای نورانی که در بخش پایانی مفاتیح الجنان، در بخش زیارت آقا امام زمان اومده؛ هر چه بر دوران تلخ غیبت افزوده بشه، بر باور اینها افزوده میشه، بر محبت و عشق اینها به امام زمان افزوده میشه، بر انتظار اینها افزوده میشه و اون تهیه و آمادگی که با جان و مال و تمام وجودشون و اون چه رو که خدا به اونها داده، اینهارو همه مهیا و آماده می کنند برای یاری امام زمانشون. بر این تهیه، بر این انتظار، بر این آمادگیشون افزوده میشه.

? آری متقین کسانی اند که با تمام وجود “یومنونَ بِالحُجه الغائِب” به امام غائب ایمان دارند، و ایمان دارند به اینکه حضرت قیام خواهد کرد و قیام او قطعاً و مسلماً صورت خواهد گرفت ان شاء الله.

والسلام علیکم و رحمه الله

? متن کامل مبحث #اماممهدیدر_قرآن تدریس استاد #اباذری ؛ قسمت ٢

✅ کانال “مهدیاران”
@mahdiaran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.