? نفوذ یهود در بُعد سیاسی و اجتماعی جامعه مسلمین در عصر خلفا

? #تاریخ_یهود

? نفوذ یهود در بُعد سیاسی و اجتماعی جامعه مسلمین در عصر خلفا

✅ یهود با نفوذ در بین مسلمانان از راه نفاق و با به‌کارگیری افراد مغرض و منافق و ضعیف‌الایمان توانست بعد از رسول خدا(ص) به فعالیت‌های سری خود وسعت دهد و با همکاری خلفا، در دو بُعد سیاسی و فرهنگی توانستند اقداماتی را انجام دهند که به‌طور اختصار اشاره می گردد:
الف. دخالت در امر خلافت
غرض اصلی یهود، انحراف اسلام از خط اصلی آن، یعنی راه امامت بود که با این انحراف، دین پیامبر(ص) به هدف والا که عالم‌گیر شدن آن است، نخواهد رسید؛ چون طبق آیه قرآن، امر امامت حضرت علی(ع) باعث اتمام و اکمال دین و مأیوس شدن کفار می‌شود: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُم» (مائده/3). لذا تلاش کردند با هر نیرنگی از این امر جلوگیری کنند. لذا با رحلت پیامبر خدا(ص) یهود به فعالیت‌های سازمان‌یافته خود سرعت بخشیدند و با اقدامات و حمایت‌های خود، حزب نفاق را در مقابل خلیفه برحق الهی به حکومت رساندند.
آنها در امر تعیین خلیفه و حاکم برای جامعه اسلامی نیز برنامه‌ریزی کرده بودند. در جریان سقیفه، در به قدرت رساندن ابوبکر توسط زیدبن‌ثابت نقش داشتند و در انتخاب عمر بعد از ابوبکر توسط اُسَیدبن‌سَعیَة القُرَظی از یهود بنی‌قریظه دخالت داشتند و با مشورت کعب‌الاَحبار یهودی و خلیفه دوم، شورای شش‌نفره طوری چیده شد که عثمان از بین شورای شش‌نفره بیرون آمد.
ب. حمایت‌های گوناگون از خلفا
یهود از خلفا به طرق مختلف حمایت می نمودند. گاهی با مدح و دادن القاب به آنها و گاهی با دفاع از خلفا در مقابل معترضان از خلفا پشتیبانی می‌کردند. آنها در امور سیاسی، مستشاران مورد اعتقاد خلفا بودند و در جایگاه واعظان و پیشگویان دستگاه خلافت قرار داشتند.
ج. جهت‌دهی برای نحوه اداره جامعه اسلامی
یهود با نفوذ در دستگاه خلافت و تقرب به خلیفه مسلمین تلاش می‌کردند افکار و آرای خود را در رابطه با معارف دینی و نحوه اداره جامعه نیز بر آنها تحمیل کنند. با دقت در رفتار خلفا وسیاست‌های آنها در اداره حکومت، چیزهایی را می‌یابیم که برخلاف صریح آیات قرآن و برطبق روش‌های یهود و نصاری می‌باشد و اینها شیوه‌هایی است که یهود با نفوذ خود در جامعه اسلامی به وجود آورده‌اند. سیاست تبعیض نژادی که در حکومت خلفا مخصوصا حکومت عمر و عثمان به چشم می خورد و همچنین سیاست اجتهاد در مقابل نص، نتیجه نفوذ سیاسی یهود و اجرای سیاست‌های آنها به‌دست خلفا می‌باشد.

? قادر سعادتی

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.