? #درمسیرحسنات / جلسه ۲

? #درمسیرحسنات / جلسه ۲

✅ مقدمه اول: رحمت خداوند

در قرآن کریم ۱۷۰ بار از واژه #رحمت و مشتقات آن بکار رفته و در مقابل، ۲۳ بار از واژه #غضب استفاده شده است.
در جلسه قبل دو ویژگی از ویژگی‌های هفتگانه #رحمت_خدا را گفتیم و امروز بقیه را می‌گوییم.

✳️ ویژگی‌های هفت‌گانه رحمت خداوند:

3️⃣ رحمت حضرت حق همه چیز را فراگرفته است.
در قرآن می‌فرماید: “و رحمت من، همه چیز را فراگرفته است” [اعراف/۱۵۶]

✅ در یکی از فرمایشات منسوب به حضرت امیر آمده که فرمودند: “در #قرآن جمله‌ای است که مرا #شاد می‌کند و مایه #امید برای کسی است که به شدت غرق در #گناه است: #عذاب من به کسی می‌رسد که من بخواهم ولی رحمت من مربوط به همه است. خداوند رحمت را برای عموم قرار داده ولی عذاب را مخصوص کسانیکه بخواهد”

✅ شاید برخی بگویند که که ما #گناه زیادی نداریم. گناه بزرگ ما یک چیز است؛ ما هنوز انسان نشده‌ایم. #مراتبانسانیت به ترتیب، #انسانعالم ، #انسانسالم و سپس #انسانکامل است.
ببینیم کجای این مراتب هستیم تا توهم خوب بودن نداشته باشیم.

4️⃣ رحمت خدا بر غضب او سبقت گرفته است.
یکی از اسماء الحسنی اینست: یَا مَن سَبَقَت رَحمَتُه غَضَبَه ای کسیکه رحمتت بر غضب تو سبقت گرفته است.

✅ فرعون، دشمن خداست. او ادعا می‌کرد: پروردگار عالی‌رتبه شما، من هستم. ولی خداوند به موسی دستور می‌دهد که سراغ فرعون بروید که او طغیان کرده است، ولی با او به آرامی صحبت کنید، شاید متذکر شود و #خشیت پیدا کند. [طه/۴۳،۴۴]

? #امربهمعروف من و شما نسبت به دیگران باید اینگونه باشد. اینها #تظاهراتدینی است و مهم است ولی مهمتر از آن #تفکردینی است.

اهل_بیت به دنبال احیاء تفکر دینی هستند. هر وقت بحث تفکر دینی می‌شود، صف حق و باطل تشکیل می‌شود. یک طرف هفتاد و دو نفر و طرف دیگر سی هزار نفر. آنها هم نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند. تظاهرات دینی داشتند اما تفکر دینی نداشتند. اینها خطر است.

5️⃣ کسی حق ندارد از رحمت خدا مأیوس شود.
“ای کسانیکه در نافرمانی خدا زیاده‌روی کرده‌اید، از رحمت خدا مأیوس نشوید” [زمر/۵۳]

✅ بزرگترین گناه، #یأس از رحمت خدا است. در روایت آمده که سه چیز یأس را از بین می‌برد. یکی از آنها #روزه است. هر وقت بریدید بلافاصله روزه بگیرید. شما را شارژ می‌کند. روزه مهم است ولی ما آن را دست‌کم می‌گیریم. در #جامعه_اسلامی ، #حرمت روزه نگه داشته نمی‌شود.

6️⃣ رحمت خداوند او را از کیفر باز نمی‌دارد
یعنی حرف از رحمت باعث نمی‌شود که #کیفر تعطیل باشد. این بزرگترین اشتباه جامعه ماست که فکر می‌کنیم چون خدا رحمت‌ دارد کیفر ندارد.

✅ حضرت علی ع می‌فرماید: “هیچ بخششی او را از گرفتن، منع نمی‌کند، هیچ خشمی او را از رحمت باز نمی‌دارد، هیچ رحمتی او را از کیفر باز نمی‌دارد”
اگر بناست کیفر کند حتما کیفر می‌کند. او در جای خودش #ارحم_الراحمین است.

7️⃣ رحمت خدا به آسانی شامل حال می‌شود
خداوند فرمود: ای موسی! می‌دانی گناهان و خطاهای یکی از بندگان من تا آسمان است (تا این حد گنه‌کار است) ولی من او را می‌بخشم و باکی ندارم.
موسی گفت: خدایا! چگونه می‌شود؟
خداوند فرمود: بخاطر یک خصلت خوب که در این بنده هست و من آن را دوست دارم. او نیازمندانِ اهل ایمان را دوست دارد، خودش را متعهد می‌داند و آنها را مساوی با خود قرار می‌دهد و بر سر سفره خود می‌نشاند و بر آنها تکبر نمی‌کند. وقتی بنده من چنین می‌کند، من گناهانش را می‌بخشم و باکی ندارم”

? #تکبر نکنیم تا رحمت خدا به آسانی شامل حال ما شود. به #نیازمندان از #اهل_ایمان رسیدگی کنیم. ما هستیم که همه چیز را سخت می‌کنیم. خصلتی که خدا دوست دارد را در خود ایجاد کنیم تا شامل رحمتش شویم.


?استاد #علویتهرانی ? #درمسیر_حسنات
❇️ مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.