? #درمسیرحسنات / جلسه ۷ و ۸

? #درمسیرحسنات / جلسه ۷ و ۸

✅ علماء #علماخلاق قاعده‌ای به نام #قاعدهزرین دارند:
آن چیزی را که بر خود روا نمی‌داری بر دیگران هم روا مدار و آن چه را بر خود می‌پسندی بر دیگران هم بپسند.

? پیامبر (ص) می‌فرمایند: هیچ کسی از شما به مرتبه #ایمان نرسیده است مگر آنچه را که برای خودش می‌پسندد برای برادر دینی‌اش دوست داشته باشد و بپسندد.

? حضرت امیر (ع) به امام حسن مجتبی (ع) اینطور بیان می‌کنند: خودت را #میزان قرار بده. آنچه را که برای خودت دوست داری برای دیگران هم دوست داشته باش و آنچه را که برای خودت ناپسند می‌دانی برای دیگران هم ناپسند بدان. #ظلم نکن چنانکه دوست نداری به تو ظلم کنند. نیکی کن چنانکه دوست داری مردم هم با تو به خوبی رفتار کنند. و آن چه برای خود زشت می‌بینی برای دیگران زشت بدان و برای مردم به آن چیزی خشنود باش که دوست داری #مردم با تو انجام بدهند.

? مجموعه صفاتی که این قاعده زرین را تشکیل می‌دهد #حسن_خلق می‌نامند.

✳️برخی از روایاتی که بخشی از مصادیق حسن خلق را بیان می کنند:

? از حضرت صادق (ع) سؤال کردند: تعریف حسن خلق چیست؟ فرمودند: با اطرافیانت مدارا کنی و با مردم خوب حرف بزنی و با خوشرویی با مردم رفتار کنی.

? امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند: #سلام کردن حسن خلق است.

? حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: #اخلاق_خوب در سه چیز وجود دارد؛ دوری کردن از #حرام (چون بسیاری از محرمات در تعامل با مردم است)، پیدا کردن پول #حلال است، گشاده گرفتن بر زن و فرزند است.

? اولین خصوصیتی که باید منجر به #حسن_معاشرت بشود مسأله زبان است.

? حسن خلق یا زبانی است و یا رفتاری است.

? سوره بقره آیه ۸۳ می‌فرماید: با مردم نیکو سخن بگویید.

? حضرت صادق (ع) می‌فرمایند: ای گروه #شیعیان! برای ما زینت باشید، مایه افتخار باشید. مایه ننگ و عار ما نباشید. با مردم خوب حرف بزنید. زبانتان را نگه دارید و زبانتان را از زیاد حرف زدن و حرف زشت حفظ کنید.

? حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: از #خلقت انسان به شگفت بیایید. به واسطه یک قطعه چربی می‌بیند. و به واسطه یک استخوان می‌شنود و از یک شکاف، نفس می‌کشد و حیاتش را ادامه می‌دهد و به واسطه یک تکه گوشت صحبت می‌کند.

? حضرت ختمی مر‌تبت (ص) فرمودند: بیشترین لغزش‌های #انسان در زبان او است.

?برخی از اهل تحقیق، ۱۹۰ آفت را اختصاص به زبان داده‌اند. یکی از این ۱۹۰ آفت، هفتاد برابر زنا است. یکی از اینها، معادل زنای با مادر در بیت الله الحرام است.
? از هیچ عضو دیگری این همه گناه صادر نمی‌شود. این کمیّت گناهان بود.

? در باب کیفیت #گناهان_زبان، حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: ضربه زبان از ضربه شمشیر بدتر است.

? امیرالمؤمنین (ع) نیز فرمودند: بدان که #زبان، سگ هار است. اگر آن را رها کنی می‌دَرَد. چه بسا کلامی که #نعمت را سلب می کند، پس زبانت را نگه دار چنانکه دینار و درهمت را نگه می داری.
⭕️ سگ هار را می‌بندند. این را عقلاً قبول داریم. چرا از زبانمان مراقبت نمی‌کنیم و آن را رها کرده‌ایم؟ چرا هر چیزی که به زبانمان می‌آید را می‌گوییم؟

?از جناب ایوب پرسیدند: یا نبی الله! همه این مصیبت‌هایی که داشتی مانند داغ ۱۲ فرزند و از بین رفتن دارایی و سلامت و ابتلا به #فقر و … ، کدامیک برای تو سخت‌تر بود؟ فرمود: #زخم_زبان مردم.
? چیزی که پیامبر خدا آن را فراموش نکرد زخم زبان بود. ما مردم مثل مور و ملخ به یکدیگر زخم زبان می‌زنیم و در کنار آن “یا ابن الحسن” هم می‌گوییم!!

? پیامبر (ص) می‌فرمایند: خداوند در روز #قیامت، زبان را به عذابی دچار می‌کند که هیچ عضو دیگری را مانند آن #عذاب نکرده است. زبان به خداوند گلایه و شکوه می‌کند و می‌گوید: خدایا! تو مرا دچار عذابی کردی که هیچ‌یک از اعضای بدن این آدم مانند من عذاب نمی‌شود. به زبان گفته می‌شود: یک کلامی از تو صادر شده است که شرق و غرب #عالم را گرفته است. به واسطه آن کلام تو، خون ریخته شده است. مال محترم به واسطه این کلام تو چپاول شده است. #عصمت مردم محترم زیر پا رفته است. به #عزت و جلالم قسم که تو را طوری عذاب می‌کنم که هیچ یک از جوارح به آن شکل عذاب نمی‌شود.

? مراقب حرف‌هایتان باشید.

? حضرت امیر (ع) فرموده‌اند: #عاقل آن کسی است که زبانش پشت #قلب او است.
یعنی اول #فکر می‌کند و بعد حرف می‌زند.


?استاد #علویتهرانی ? #درمسیر_حسنات
❇️ مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.