⭕️ ویژگیهای یاران امام زمان

⭕️ ویژگیهای یاران امام زمان

? به راستی آقا امام زمان چه ویژگی هایی دارن؟
با هم میریم سراغ قرآن، سوره ی مبارکه مائده آیه ۵۴ : “اعوذ بالله من الشیطان الرجیم؛ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ”؛ ای کسانی که ایمان آوردید، کسی که از شماها از دینش مرتد شه، برگرده…
عجب! مخاطب این آیه مومنانند، یعنی ممکنه ما در مسیر زندگی بلغزیم و دین و ایمانمونو از دست بدیم؛ خدایی نکرده عاقبت بخیر نشیم، این از بالاترین دغدغه های مومنینه. ما باید با تمام وجود توجه داشته باشیم که مصداق این قسمت از آیه قرار نگیریم. اونی که خداوند متعال در این آیه میخواد بفرماید اینه: اگر کسانی از شما بیان دست از یاری دین بردارند…

? حالا این “مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ” معناش چیه؟ ادامه ی آیه، این قسمت رو مشخص تر میکنه: اگر کسی از شما دست از یاری دین برداره و از دین برگرده، خداوند گروهی رو خواهد آورد که اینا ویژگی هاشون ایناست:

➕ “يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ”؛ خدا اینارو دوست میداره و اینا هم خدارو دوست میدارند.

➕ “أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ”؛ اینها در برابر مومنین نهایت تواضع و فروتنی رو دارند، خودشونو به زحمت میندازند برا راحتی و آسایش دیگران، اما بغضشون، کینه شون، عداوتشون، تماماً علیه دشمنان حقه، علیه کفاره، علیه کسانی ست که مانع تکامل و پیشرفت و عزت و رستگاری انسان هستن.

➕ “يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ “؛ در مسیر تحقق عدالت و یاری دین با تمام وجود اهل تلاش در راه خدا هستن، اهل جهاد هستن.

➕ “وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ”؛ شما خیلی هارو دیدید که حرف دیگران براشون مهمه، اگر راهی رو دارن میرن، مسیری رو دارن، پوششی دارن، کاری رو دارن، برنامه و فعالیتی رو دارن، اگر کسانی اومدن ملامت کردن اینهارو، اینا متوقف میشن. اما اینا نه، هیچ گونه ترسی نسبت به ملامتِ ملامتگران ندارند، یعنی اوج قله رو میبینند، خدا رو در نظر میگیرن، حجت خدا امام زمانشونو در نظر میگیرن.

? خب این ویژگی ها، ویژگی های بسیار ناب و بالایی ست، لذا میفرماید: “ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ”؛ اینکه انسان به چنین درجه و مقامی برسه، این فضل خداست به کسانی که مشیت خدا تعلق بگیره، این داده خواهد شد. یعنی کسانی که این ظرفیت و قابلیت رو در خودشون ایجاد بکنن. خب مقصود چیه در این آیه؟ چه مطلب مهمی رو در این آیه میخواد بیان بکنه برای ما؟

? امام صادق میفرماید: این در وصف یاران حضرت قائم هست، یعنی ما اگر بخوایم بدونیم یاران امام زمان چه ویژگی هایی دارند، آیه ی ۵۴ سوره مائده رو بخونیم. دین گیر ماها نیست، اگر ماها دست از یاری دین برداریم بریم دنبال کارمون، دنبال دنیامون، دین نمی مانه، این مسیر به پیش خواهد رفت، خدا کسانی رو داره و خواهد داشت که اینا این ویژگی ها رو دارن که برای اینکه بیشتر در ذهنمون شکل بگیره، با هم یه بار دیگه مرور میکنیم ویژگی یاران امام زمان رو بر اساس این آیه:

✔️ اینا با تمام وجود عاشق خدایند و عشق به خداست که اینها رو به سوی عشق به ولی خدا و امام زمانشون هدایت میکنه.

✔️ تمام دغدغه شون در زندگی، دیگرانند، چه در بُعد مادی چه در بُعد معنوی، در بُعد علمی، در بُعد هدایت، سعادت، عزت، کمال، تمام سعیشون اینه، تلاش خودشونو به کار بگیرن دست دیگران رو بگیرن و نهایت تواضع و فروتنی رو نسبت به مومنین دارند اما از طرف دیگر نهایت برائت و بیزاری رو نسبت به دشمنان بشریت، دشمنان دین، دشمنان ارزشها دارند و بغض و کینه هاشون علیه کفاره، اینا اهل تلاشند، اهل عافیت طلبی و خوش گذرانی نیستند، در راه خدا اونچه که از دستشون برمیاد از هیچ گونه تلاشی، جهاد در عرصه های علمی، جهاد در حفاظت از ارزشها، در جلوگیری از آسیب و خطرهایی که دشمنان بخوان در دستور کارشون قرار بدن، در یک کلمه اهل جهادن.

✔️ اینا به جای اینکه دیگران رو در نظر بگیرن، خدارو در نظر میگیرن، اینا به جای اینکه نگاهشون زمینی باشه، آسمانیه، افق نگرند، ملامتِ ملامتگران هرگز خللی در اراده فولادین اینها ایجاد نمیکنه و اینها فضل بزرگی ست و اینها همه رو فضل خدا میدونن که از سوی خدا به اینها عطا شده “اللهُ واسِع عَلیم”

? به امید اینکه ما بتونیم لااقل مقداری خودمونو در این مسیر قرار بدیم و این آمادگی رو در خودمون ایجاد بکنیم، جزء یاران آقامون امام زمان قرار بگیریم ان شاءلله.

والسلام علیکم و رحمه الله

? متن کامل مبحث #اماممهدیدر_قرآن تدریس استاد #اباذری ؛ قسمت ۴

✅ کانال “مهدیاران”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.