⭕️ توبه و بازگشت

⭕️ توبه و بازگشت

? به نظر شما فرصت توبه و بازگشت دائمی ست و هر موقع که بخوایم می تونیم توبه کنیم و برگردیم و مسیر نادرستی رو که به هر دلیل انتخاب کردیم کنار بگذاریم و در صراط مستقیم و مسیر درست قرار بگیریم؟!

? با هم میریم سراغ آیه ی ۵۸ سوره ی انعام و این مطلب رو در این آیه ی نورانی ملاحظه می کنیم: “هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلَائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا”؛ میگه بعضیا آیا جز این انتظار دارن که خود فرشته ها بیان سراغشون یا مستقیما امر و فرمان الهی بیاد سراغشون، یا منتظرن بعضی از آیات پروردگار بیاد؟! اون روزی که بعضی از آیات و نشانه های پروردگار تو بیاد، دیگه اون کسی که تا اون موقع ایمان نیاورده باشد ایمانش دیگه برای او سودی نداره، یا نه اگر ایمان آورده ولی براساس این ایمان هیچ عمل و رفتاری رو نداشته، او هم دیگه هیچ نفع و سودی براش نداره.

? خب، این آیه چی میخواد بگه؟ نکات ارزشمندی رو با هدایت روایات نورانی اهل بیت که نقش تبیین آیات رو دارن، ملاحظه می کنیم؛ از جمله امام صادق می فرماید:

➖ این آیه “أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آيَاتِ” اشاره داره به قیام حضرت مهدی. این نکته رو شما زیاد شنیدید، چه بسا سوال هم در ذهنتون باشه که آیا وقتی امام زمان اومد، آیا توبه رو میپذیره؟ آیا حضرت میاد مثلاً گنهکارهارو بُکشه؟ راه بازگشت وجود داره؟
میگیم: بله. اصلاً امام زمان برا نجات میاد، نجات بشریت از ظلم ظالمین.

➖ دو، نجات از آلودگی ها، از گناه و معصیت. مسیر عبودیت و بندگی خدا رو برای ما هموار میکنه لذا اگر همه این مسیر رو طی بکنن، حضرت اصلاً برای نجات میاد. خواسته ی حضرت، آرزوی حضرت اینه، اما عده ای هستن که اینا اسیر دنیان، اسیر محبتِ دنیا، عشق به مقام دنیا و مال دنیا هستن، اینا وقتی دنیای نامشروعشون رو با ظهور حضرت در خطر میبینن، در مقابل حضرت می ایستن، حضرت با اینا اتمام حجت میکنه.

? حضرت از طرف خدایی اومده که این خدا وقتی حضرت موسیِ کلیم و برادرش هارون رو میفرستد برای فرعون، یه سفارشی داره در مورد فرعون به دو پیامبرش و اون اینه که: “قُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا”؛ ای موسی، ای هارن، با فرعون به نرمی سخن بگید، مبادا با تندی و تَشر بزنید، با تندی صحبت بکنید، به امید اینکه فرعون هم برگرده.
یعنی خدا نمیخواد فرعون هم بسوزه، نمیخواد فرعون هم جهنمی بشود، میخواد اون هم برگردد، توبه کند، اونم رستگار بشه، اما وقتی کسی نخواد، تا اونجایی که جا داره این پیمانه ی گناه و نافرمانیش رو بخواد پر بکنه. وقتی داشت غرق میشد گفت: “انّی آمَنتُ”؛ ایمان آوردم! خطاب اومد: حالا؟ حالا دیگه دیر شد.

? پس اونی که از این آیه استفاده می کنیم اینه که: این توبه و این جبران اشتباهات گذشته دائمی نیست.

? یه وقت یک وضعیتی پیش میاد که دیگه فرصت تمام میشه و دیگه راهی برای بازگشت وجود نداره، لذا حضرت مهدی هم یه ضرب الاجلی تعیین میکنه برای ظالمان، به اونایی که میخوان به ظلم و ستم خودشون ادامه بدن، اون ضرب الاجل وقتی تمام شد دیگه اونایی که ایمان نیاوردن، ایمانشون دیگه ارزشی نداره و زودتر از این باید ایمان میاوردن.

? نکته ی دیگری که ما در رابطه با این آیه به عنوان مصداق این قسمت میتونیم استفاده بکنیم، اون مطلبی ست که شما در زیارت آل یاسین هم ملاحظه میفرمائید؛ در مورد رجعته که میگیم: رجعت شما اهل بیت حقه، هیچ شک و شبهه ای در او نیست. اون زمانی که “لَا يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا”، عین این آیه در زیارت آل یاسین به چشم میخوره، یعنی کسانی که بی ایمان از دنیا رفتن یا ایمانشون فقط شناسنامه ای بوده، بر اساس این ایمان هیچ کار خیری و درستی انجام ندادن، برخی از اینها که به اصطلاح از ائمه ی کفر محسوب میشن، یعنی ریشه و منشا همه ی ضلالت ها و ستم ها، ظلم ها در عالم بودن، در این دنیا به اذن الهی توسط امام زمان زنده میشن تا خودشون برا بشریت بگویند از اون انحرافاتی که ایجاد کردن، از اون گمراهی هایی که بوجود آوردن و مردم حقیقت رو بفهمن.

? اینایی که رجعت داده میشند، از کفار، از ظالمین، اینها ایمانشون دیگه ارزشی نداره یا اگر عرض کردم فقط ایمانشون شناسنامه ای بوده و در عمل هیچ کار درستی در پرونده ی اعمالشون وجود نداره، اینا توبه شون در این بازگشت و رجعتی که خواهند داشت، اثری نداره.

? پس اگر مدتی رو ما در مسیر نادرستی رفتیم به هر دلیل؛ رفیق ناباب، موارد دیگه، برگردیم، توبه کنیم.

? خداوند میفرماید: اگر بنده های فراریِ من، اگر میدونستن که من چقدر اشتیاق دارم نسبت به اونها و بازگشت اونها، اینا از شوق جان میدادن.

? یکی از شگردهای شیطان، این دشمن قسم خورده ی ما هم همینه، تسویف هست؛ امروز و فردا کردن. میگه حالا مثلاً جوونیته، حالا بیاد ماه مبارک رمضان بیاد…

? هر زمانی که فهمیدیم مسیر رو داریم اشتباه میریم، برگردیم، توبه کنیم تا محبوب خدا بشویم و رحمت خدا از زمین و آسمان شامل حالمون بشود.

والسلام علیکم و رحمه الله

? متن کامل مبحث #اماممهدیدر_قرآن تدریس استاد #اباذری ؛ قسمت ۵

✅ کانال مهدویت مهدیاران
@mahdiaran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.