عبدالله‌بن‌بُدَیل

? #تاریخبصیرتافزایبزرگاندینیواصحاب

? یاران بابصیرت امیرالمؤمنین(ع)

22- عبدالله‌بن‌بُدَیل

? عبدالله‌بن‌بُدَیل‌بن‌وَرقاء خُزاعی پیش از فتح مکه اسلام آورد و در نبردهای حُنَین، طائف و تبوک شرکت کرد.
? عبدالله در قیام علیه عثمان شرکت کرد و پس از آن، در کنار علی(ع) یاوری استوارگام و همراهی فداکار بود.
? او در جنگ‌های جمل و صفین، حاضر بود و در جنگ صفین، فرمانده پیاده‌نظام لشکر بود. وی همچنین ریاست قاریان کوفه را بر عهده داشت.
? خطابه‌ها و گفته‌های وی نشان می‌دهد که از آگاهی فراوانی در شناخت اوضاع زمان، مردمان روزگار و انگیزه‌های دشمنان علی(ع) برخوردار بود.
? در هنگامه نبرد، استوار ایستاد و گفت: «معاویه چیزی را ادعا کرده که ازآنِ او نیست و در کار خلافت با کسی به ستیز برخاسته که سزاوار خلافت، و بی‌مانند است… ».
? او با شجاعتی ستودنی و یورشی بی‌امان، به معاویه نزدیک گشت. معاویه دستور داد او را زیر باران سنگ گیرند و از پای درآورند. و بدین‌گونه عبدالله به شهادت رسید.
? معاویه او را «کَبش القوم» (پیش‌آهنگ گروه) نامید و از دلاوری ‌او با شگفتی یاد کرد و او را در رزم‌آوری بی‌همتا دانست.
? عبدالله را یکی از پنج زیرک عرب شمرده‌اند.
? در آخرین لحظات حیاتش وقتی همرزم او، اَسوَدبن‌طَهمان خُزاعی از او سفارش خواست، گفت: «أُوصِيكَ بِتَقْوَى اللهِ وَ أَنْ تُنَاصِحَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنْ تُقَاتِلَ مَعَهُ الْمُحِلِّينَ حَتَّى يَظْهَرَ الْحَقُّ أَوْ تَلْحَقَ بِاللهِ وَ أَبْلِغْهُ عَنِّي السَّلَام… ؛ تو را به تقوای الهی سفارش می‌کنم و نیز به اینکه خیرخواه امیرمؤمنان(ع) باشی و همراه او با این باغیان متجاوز بجنگی تا یا حق چیره گردد و یا تو به خدا بپیوندی. و سلام مرا به او برسان».
? زمانی که علی(ع) واپسین‌کلام عبدالله را شنید، فرمود: «رَحِمَهُ اللهُ جَاهَدَ مَعَنَا عَدُوَّنَا فِي الْحَيَاةِ وَ نَصَحَ لَنَا فِي الْوَفَاة؛ خداوند او را بیامرزد! در زندگی‌اش همراه ما با دشمنمان جنگید و هنگام وفات نیز از خیرخواهی برای ما دست نکشید».

? منابع:
الاستیعاب، ج3، ص872
تاریخ الإسلام (ذهبی)، ج3، ص543 و ص567
تاریخ الطبری، ج5، ص15
دانش‌نامه امیرالمؤمنین(ع)، ج13، صص336-341
وقعة صفین، ص102 و ص234 و ص246 و صص456-457

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.