رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان نظام،

سخن_هفته

رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان نظام، بار دیگر نسبت به معضل بزرگ اقتصاد کشور هشدار دادند
?سرم نفت

✳️شاید پربی‌راه نیست اگر بگوییم یکی از مهمترین کارها در حوزه‌ی اقتصادی در حال حاضر، اصلاح و ترمیم #ساختاراقتصادی کشور، متناسب با شرایط جدید #جنگاقتصادی است. کاری که البته همه‌ی‌ کشورها برای #پیشرفت_اقتصادی نیز انجام داده‌اند. مثلا چین بعد از انقلاب فرهنگی سال 1989 و قضایای میدان “تیان آن من”، در حوزه‌ی اقتصاد دست به تغییراتی اساسی زد که ساختار حکمرانی اقتصادی آن را دستخوش تحولات شگرفی کرد.

?در ایرانِ پیش از انقلاب اسلامی اما متأسفانه به دلیل #حاکمیتخاندانی وابسته به بیگانه به نام “پهلوی” و به تبع آن روی کار آمدن #کارگزارانیخودباخته، مسیر پیشرفت اقتصادی آنگونه که باید پیش نرفت. به همین دلیل، به جای آنکه مبنای اقتصاد کشور مبتنی بر کشف و تولید فناوریهای صنعتی باشد، صرفا به #صنعت_مونتاژ (آن هم در پایینترین سطح خود)، و فروش هرچه بیشتر نفت خام روی آورد و نتیجه آن شد که اقتصاد ایران، روز به روز بیشتر وابسته به بیرون شد.

?انقلاب اسلامی گرچه موجب شد رویکرد اقتصادی کشور از وابستگی به بیرون، به سمت #خودکفایی و #بومی‌سازی صنعت حرکت کند، اما متأسفانه همچنان معضل بزرگ اقتصاد کشور، یعنی وابستگی به #سرمنفت، از میان برداشته نشد. از طرف دیگر، دولتها نیز چون توان تسلط بر هر حوزه‌ای را با استفاده از همین درآمد نفتی در خود می‌دیدند، در عمل تا حد زیادی در اقتصاد دخالت می‌کردند و اینگونه بود که اقتصاد ایران، در کنار #اقتصادنفتی، به بلایی دیگر، یعنی #اقتصاد_دولتی نیز مبتلا شد.

✴️اما #اقتصاد_نفتی چه بلایی بر سر کشور می‌آورد؟ پیامدهای سوء اقتصاد نفتی متعدد است از جمله اینکه، وقتی نظام اقتصادی مبتنی بر درآمد و رانت نفتی شد، هر دولتی که روی کار باشد، خود را نیازمند منابع درآمدی متداول و پایدار اقتصادی که از طریق فعال کردن چرخه‌ی تولید در اقتصاد است نمی‌بیند. می‌شود ماجرای همان «بچه پولدار ملی» که پول را راحت به دست آورده است و راحت هم از دست می‌دهد و بنابراین انگیزه‌ای در جهت “رونق کسب و کار و تولید” ندارد.

♨️رهبر انقلاب با فهم دقیق از همین گزاره‌ها بوده که تقریبا از دو دهه پیش تا به الان، نسبت به جدایی ساختار بودجه‌ی کشور از نفت، هشدار داده‌اند و متأسفانه تسلط جریان تکنوکراسی در اقتصاد ایران، مانع از تحقق آن شده است. هفته‌ی گذشته نیز رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام، بار دیگر به این موضوع اشاره کرده و فرمودند: «اقتصاد ما چند بیماری مزمن دارد که اینها را اگر بتوانیم در این برهه حل کنیم -این برهه‌ای که با مسئله‌ی نفت گلاویز هستیم و تحریم و این چیزها مطرح است- به نظر من اقتصاد ما جهش پیدا خواهد کرد.»

?شرایط اخیر کشور، اگرچه از جنبه‌ای می‌تواند تهدید محسوب شود، اما با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم، می‌تواند تبدیل به یک فرصت برای جهش و پیشرفت اقتصادی کشور شود. همانگونه که چینی‌ها و آلمانی‌ها از آن فرصت استفاده کردند. حل مشکلات و بیماریهای اقتصادی ایران، کار چندان پیچیده‌ای نیست، اگر مسئولان و مدیران کشور، به جای نگاه به بیرون، به ظرفیت‌های داخل توجه کنند و برای حل این معضلات، شب و روز نشناسند.

@Khattehezbollah

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.