⭕️ معیار حق و باطل

⭕️ معیار حق و باطل

? هیچ فکر کردیم وقتی آقا امام زمان میاد، آیا ما تسلیم هستیم؟ آیا گوش به فرمان و مطیع و فرمانبردارشون هستیم یا خدایی نکرده ممکنه مساله بصورت دیگری باشه؟! این موضوع، موضوع مهمی ست، یک منتظر خودشو آماده میکنه برای چنین صحنه هایی.

? میریم سراغ سوره ی مبارکه ی کهف، آیات ۶۵ ام به بعدِ این سوره که ماجرای حضرت موسی و حضرت خضر بیان میکنه، این ماجرا سراسر درس و نکته هست و حقیقتاً مایه ی رشد انسانه، اصلاً حضرت موسی بدنبال حضرت خضر رفت برای اینکه رشد پیدا بکنه. چند قدم بره جلوتر، لذا عرض کرد که: “هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا”؛ آیا اجازه میدی من محضر شما باشم، دنبال شما بیام برای اینکه به من یاد بدی از آنچه رو که به تو یاد داده شده؟ به امید اینکه رشد بکنم و پله های کمال رو بیش از پیش طی بکنم.

? خب ماجرا مفصله؛ همه شنیدید، ابتدا سوار کشتی میشن و حضرت خضر شروع میکنه به سوراخ کردن کشتی و حضرت موسی اعتراض میکنه… میگه: مگر قرارمون این نبود که هیچی نگی تا به وقتش من علت کارمو توضیح بدم؟! حضرت موسی عذرخواهی میکنه. میرسن، پسر بچه ای رو میگیره حضرت خضر قبض روح میکنه! اینجا دیگه داد و فریاد حضرت موسی بلند میشه… دوباره میگه: آقا یه بار دیگه اعتراض کردم هر چی تو بگی. برای بار سوم میرسن به مردم شهری، روستایی، جایی، اینا گرسنه اند، اما مردم این روستا بخیل اند هیچ پذیرایی نمی کنن. اینا که همینجور دارن کنار میرن، دیواری در حال خراب شدنه، حضرت خضر میاد این دیوار رو تجدید بنا میکنه، از نو میسازه، محکمش میکنه.
حضرت موسی اینجا اعتراض میکنه؛ خب این چه کاریه اینا که هیچی به ما ندادن، به قول خودمون: بیکاری اومدی حمالی میکنی حالا دیوارشونم داری درست میکنی؟!

? خب اینجا گفت: “هذا فِراقُ بَيْني وَ بَيْنِکَ” این دیگه تموم شد. اما علت کارهایی که من انجام دادم؛ اون کشتی مال فقرایی بود که تنها راه امرار معاش و درآمدشون این کشتی بود، مامور خلیفه ی ظالم و غاصب در پی این بود این کشتی هارو بگیره بدون اینکه چیزی به اونها بده، خب کشتی شون گرفته میشد اینا به خاک سیاه می نشستن، من مامور بودم از طرف خدا این کشتی رو معیوب کنم تا وقتی بیان ببینن معیوبه بگذرن، خب اصل کشتی رو نداشته باشن بهتره یا کشتی رو داشته باشن معیوب باشه؟ خب میان اینجا اصلاحش میکنن دوباره فردا روز از نو روزی از نو، به کارشون ادامه میدن، آیا این سوراخ کردن کشتی ظلم بود؟! جفا بود؟ نامردی بود؟ یا عین رحمت بود؟

? ببینید ما بر اساس اونچه که میدانیم قضاوت می کنیم، اگه حضرت موسی میدانست آنچه را که حضرت خضر میدونست، دیگه هیچ وقت این اعتراض رو نمی کرد، دیگه این کارو ظلم نمی دید، رحمت می دید، راجع به اون پسر بچه هم همینطور، که اینا در تفاسیر شما مراجعه بکنین من فرصت ندارم همه رو مفصل توضیح بدم، تقاضا میکنم به تفسیر نمونه، تفسیر المیزان، سایر تفاسیری که هست، مراجعه بکنین. من با دید مهدویت این آیات رو دارم میبینم که وقتی امام زمان میاد اگر حق به تمام معنا قد علم میکنه، باطل هم به تمام معنا قد علم میکنه و اونی که مهمه اینه که جبهه ی باطل، جبهه ی استکبار و استعمار به دغل و نیرنگ متوسل میشه، در مواجهه ی امام زمان با اینها شرایطی پیش میاد که امام، پشت پرده رو به قول خودمون نمی تونه بگه، شما فقط باید مطیع و فرمانبردار امام زمانتون باشید.

? اگه بخواین کار امام زمان، سخن امام زمان رو با حرف خودمون و دانسته ها و اطلاعات خودمون بسنجیم، ممکنه سرنوشتمون اینجوری بشه “هذا فِراقُ بَيْني وَ بَيْنِکَ”، لذا باید در دوره ی انتظار تا میتونیم بر این معرفت و باورمون بیافزاییم که اماممون رو با تمام وجود به عنوان شاخص حق و باطل قبول داشته باشیم، کسی ست که خدا او رو به عنوان امام و حجت و منجی برای من و شما قرار داده، کسی ست که علم و آگاهی او به ظاهر و باطن و حقیقت همه ی اشیاست، کسی ست که جهل در او راه نداره، کسی ست که علم تمام افراد در برابر علم او هیچه، این امام رو با تمام وجود باور داشته باشیم، کار او، حرف او رو با ذهن خودمون و عقل محدود خودمون نسنجیم و در یک کلمه:

? “او را معیار شاخص حق و باطل قرار بدیم” بعد از اونکه یقین کردیم او موعود راستینه اونوقت با تمام وجود فرمانبردار او باشیم تا در پرتو یاری او به اوج و قله ی سعادت و عزت و رستگاری دست پیدا بکنیم‌ ان شاالله.

والسلام علیکم و رحمه الله

? متن کامل مبحث #اماممهدیدر_قرآن تدریس استاد #اباذری ؛ قسمت ٨

✅ کانال مهدویت مهدیاران
@mahdiaran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.