⭕️ شرط یاری امام زمان

⭕️ شرط یاری امام زمان

? یعنی براستی روزی میاد که سراسر عالم رو عطر پاکی و نور عدالت در بر بگیره؟! کِی؟ توسط کی؟ وظیفه ی ما الان چیه؟ برای رسیدن به چنین دوره ای چه باید کرد؟ سوره ی مبارکه ی حج آیه ی ۴۱ ام از اون آیه هایی که باید تابلو بشه تو خونه ها، تو مساجد، تو حسینیه ها، تو ادارات، همه جا. اون آیه چیه؟
“اعوذ بالله من الشیطان الرجیم؛ الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الأُمُورِ”؛ اونایی که اگر به اونها قدرت و مکنت دادیم در روی زمین، نماز رو به پای میدارند، زکات میدن، امر به معروف میکنن، نهی از منکر میکنن و سرانجام امور از آنِ خداوند است.

? روایات متعددی داریم در مورد این آیه از جمله؛ امام باقر میفرماید: این آیه برای آل محمد است. خداوند شرق و غرب عالم رو در اختیار و سیطره ی حضرت مهدی و یاران حضرت مهدی قرار میده، دین رو به واسطه ی ایشون غلبه میده بر همه ی دین ها، بدعت های باطل رو، نابخردی هارو، همه رو از بین میبره تا جایی که اثری از ظلم دیده نشه، یعنی با ظهور امام زمان هست که نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، سراسر عالم رو در بر میگیره.

? ببینید، «نماز» سنبل و نماینده ی ارتباط انسان با خالقشه، اگر ارتباط من و شما با خدای خودمون قطع بشه مثل لامپی می مونه که ارتباطش با کارخونه ی برق قطع بشه و این دیگه تاریکه دیگه. اثر نماز برای خودمونه، روح و روان ما، حقیقت وجودیِ ما در پرتو این پیوند و ارتباط با خالقمون و نجوا و ارتباط با خدای خودمون نیرو میگیره، رشد میکنه، به کمال میرسه. «زکات» سنبل ارتباط با همنوعه، اگر کسی فقط اهل مسجد و نماز و دعا و قرآن و اینا باشه، کاری به کار دیگران نداشته باشه؛ آقا جوونی میخواد ازدواج بکنه، نداره، به من چه! دختری میخواد ازدواج کنه جهیزیه اش ناقصه، به من چه! آقا کسی گرفتاره، مشکلی شده، زلزله نمیدونم بیماری امثال اینا، به من ربطی نداره!!! تمام فکر و ذکرش، خودش و دنیای خودش باشه، این نمی تونه به کمال برسه، لذا میبینید در سراسر قرآن، نماز با زکات دوشادوش همه. زکات سنبل ارتباط با همنوعه، یعنی به هر شیوه ای که میتونی، به هر مقداری که میتونی باید به همنوعت کمک بکنی، حالا یکی با مالش، یکی با علمش، یکی با آبروی خودش، یکی با تجربه ی خودش، یکی با هنر خودش، از هر طریقی که میتونه.

? «ارزشها»، آنچه رو که عقل، آنچه رو که دین صحه برایش گذاشته، اینها باید در جامعه حفظ بشود، لذا اگر دیدید ارزش داره آسیب میبینه باید دیگران رو ترغیب و تشویق به اون بکنید، اگر بدی ها، گناه، نافرمانی در جامعه رواج پیدا بکنه، شما به منزله ی مسافران یک کشتی هستید، همه تون آسیب می بینید، بَدان روی کار میان، قدرت در دست نااهلان میوفته، دیگه خوبان هر چی دعا بکنن دعاشون به جایی نمیرسه، دعاشون اجابت نمیشه، یعنی دودش تو چشم همه میره.

? پس این آیه ی نورانی، این وعده ای رو که میده، که زمانی می رسد که ارتباط انسان با خالقش بهترین و کامل ترین وضعیت برسه و شکل میگیره و انسان به اوج و قله ی سعادت و تعالی میرسه، در توجه انسان، اصلاً مسابقه ی خدمتگذاریِ به دیگران شروع میشه، لذا میگه طرف در به در صدقاتش رو برمیداره، از این شهر به اون شهر، از این محله به اون محله کمک کنه به دیگری، فقیری پیدا نمیکنه! این وضعیتِ پس از ظهور رو داره بیان میکنه، ارزشها تماماً بر جامعه حاکم میشه و منکرات و بدی ها از جامعه رخت برمیبندد، خب این به صورت تمام و کمالش در زمان ظهور شکل میگیره که عطر پاکی سراسر عالم رو در برمیگیره.

? اما در دوران انتظار و در دوران غیبت امام زمان ما اگر ادعای یاری امام زمان رو داریم، شرط یاری امام زمان اینه که هر انسانی چه زن چه مرد، پیر و جوان در هر موقعیتی که هست، در هر مسئولیتی که هست نسبت به این ۴ مساله بی تفاوت نباشه، نه در فقط بُعد فردی بلکه در بُعد اجتماعی؛ یعنی نماز تو جامعه باید روز به روز آنچه که در توانمون هست کاری کنیم پر رنگ بشه، منِ جوون چیکار میتونم بکنم نماز پر رنگ بشه؟ دغدغه ی حل مشکلات دیگران باید تبدیل به یک فرهنگ بشود، چیکار میتونم بکنم این کار بشه؟ نسبت به حفظ ارزشها، نسبت به از بین رفتن منکرات باید دغدغه داشته باشیم، به میزانی که در این رابطه تلاش بکنیم دو اثر داره:
۱- در زمان ظهور تعجیل صورت میگیره
۲- ارزش و لیاقت خودمون رو با این تلاش و کوشش ثابت کردیم تا ان شاالله در زمره ی بهترین منتظران و بهترین یاران امام زمانمون قرار بگیریم به فضل الهی.

والسلام علیکم و رحمه الله

? متن کامل مبحث #اماممهدیدر_قرآن تدریس استاد #اباذری ؛ قسمت ٩

✅ کانال مهدویت مهدیاران
@mahdiaran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.