آری، این چنین شد برادرچند سال قبل، از مقابل حسینیه ارشاد رد میشدم

آری، این چنین شد برادر

✍️ چند سال قبل، از مقابل حسینیه ارشاد رد میشدم. به ساختمانش نگاهی کردم؛ دلم برایت تنگ شد. آگهی‌های کلاس‌های آموزشی آن جالب بود: «گلدوزی و قلاب‌بافی» استادان مدعی، به جای پر کردن جای خالی تو در کرسی حسینیه ارشاد، سالها در صحت و سقم رساله دکترای تو نوشتند و مینویسند..! آنچه تو در «کلژدوفرانس» فرانسه دیده و قصد اجرای آن در حسینیه ارشاد را داشتی به کجا رسید! منجوق دوزی و قلاب بافی! استادان جامعه شناسی و تاریخ، میگفتند: «شریعتی هیچ پروژه‌ای نداشته است» غافل از آنکه، آرزوی تو برای «تحول در علوم انسانی» از جای دیگری کلید خورده بود..

?به تو نوید میدهم آرزوی تو برای «تحول در علوم انسانی» با عبور از علوم انسانی تثلیثی غرب شروع شد. نه از متن دانشگاه که از بطن جوانان شیفته و جویای حقیقت، آغاز شد. جایی که گفت: «علوم انسانی غرب مادی و غیرتوحیدی و غیرالهی» ست، شور و نشاط جوانان طلبه و دانشجو را باید میدیدی..

?هیچگاه علوم انسانی مدرن تا به این اندازه بی‌اعتبار و بی‌آبرو نشده بود. امروز، سخن از «مرگ فلسفه»، «مرگ جامعه‌شناسی»، «مرگ ایدئولوژی» و «سقوط علم اقتصاد» در غرب می‌رود؛ اینها پیامدهای مرگ خدا در مدرنیته بود!

?علوم انسانی که انسان را «حیوان» میخواند، «تمدن» را به «طویله» تقلیل داد؛ اما نوید دهم که جوانانِ امروز در «بازگشت به خویشتن خویش» به سرعت به «خودآگاهی» رسیدند. مدرنیته را انتقادی میخوانند و حقیقت را در قرآن و نهج البلاغه می‌جویند.

?«اسطوره» را که در برابر «حقیقت» نمایش دادی و «علی(ع) را حقیقتی بر گونه اساطیر» خواندی، دچار تحول شده است. اسطوره جای خود را به آواتار داده است. اکنون سخن این است که اگر علی(ع) حقیقتی بر گونه اساطیر بود، مهدی(عج) حقیقتی بر گونه آواتارهاست.

?میگفتی «فاطمه فاطمه است» در این وانفسای بی‌حیایی، آنچه غرب را می‌هراسد، حجاب فاطمی دختران است که باید می‌بودی و می‌دیدی..

?به خاطر داری که در جامعه شناسی دینی میگفتی «اگر همه عارف شوند، چه میشود»؟ اگر در تاریخ، یک نفر معتکف میشد؛ امسال هفتصد هزار نفر معتکف شدند. ده‌ها میلیون نفر به سمت کربلا میروند؛ پیاده، بدون احتساب شمار ملائک؛ مغناطیس حسین(ع) چه میکند.. البته استادان لیبرال دانشگاه‌های ایران، تلاش میکنند نور حسین را با دهان‌های خود خاموش کنند. چون تمام معادلات علوم انسانی بورژوایی تمدن مدرن را بر هم زده است. زیرا مردم «یکِ» حسین دیده‌اند و صفرهای وجود خود را پشت او چیده‌اند؛ حالا خوانده میشوند. خودت میگفتی، «بی‌نهایت صفر بدون “یک” خوانده نمیشود.» و امروز، اینان، ۲۷ میلیون زائر حسین خوانده میشوند چون با «یکِ» حسین هویت یافتند.. این، گفتمان عمومی نسل جوان امروز ماست؛ اسطوره‌ها را نمی‌جوید؛ در پی حقیقت است.

?«الگوی مدیریتی علوی» که شمه‌ای از آن را در مدیریت خمینی کبیر دیدیم، نهادینه شد. مردم چنان رشید شده‌اند که فاصله‌ی خود را با مدل آوردن و بردن حاکمان توسط سفارتخانه‌های دول فخیمه، میلیون‌ها سال نوری می‌بینند.. تنها در کتاب‌ها می‌خوانند که روزی همچون افغانستان و پاکستان، سفرای دول غربی مردم را هیچ می‌انگاشتند و کسی را میبردند و می آوردند. امروز دوست و دشمن اذعان می دارند که مستقل ترین کشور سیاسی جهان، ایران است. حتی خواب نقشه‌کشی‌های سایکس و پیکو را در سر مستکبران عالم هم برهم زدند..

?برادر! هجوم فرهنگی بی‌امان است؛ از تثلیثی که می‌نالیدی، اکنون استحمار را می‌جوبند در قالبی جدید. تو نجات از این بردگی نوین را در «توسل به علی و تمسک به ولایت» گفتی و این امروز گفتمان عمومی‌ست..

?امروز گفتمان انقلابیون در برابر تمدنِ طویله‌ایِ «حیوان شگفت‌انگیز» ژان فرانسوا دورتیه، #جامعه_هجری ست. هجرتی که در افق اندیشه‌ی تو چنان جایگاه رفیعی داشت، اکنون از آیات قرآن به مایه فکری جوانان در جامعه سازی رسیده است. فراموش کردم بگویم جوانان انقلابی از جامعه‌شناسی به جامعه سازی رسیدند.
?آری برادر..
?گفتمان انقلابیون اکنون، #مهدویت در افق و قسط در انفاس است.

▫️بخشی از سخنرانی «حسن عباسی در گزارشی به دکتر شریعتی»
?

(http://yon.ir/FxqOV)?پیش به سوی ایران ۱۴۴۴
?? @iran1444_ir | iran1444.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.