مطابق با پژوهش‌های معتبر درباره وضعیت دینداری

مطابق با پژوهش‌های معتبر درباره وضعیت دینداری


مردم ایران، شرکت در مناسک دینی رشد چشمگیری داشته است

?ملت حسین

?انقلابی به نام دین
14 قرن بعد از آنکه کارخانه‌ی انسان‌سازی پیامبر در مدینه‌النبی آغاز به کار کرد، در گوشه‌ای دیگر از جهان، در کشوری به نام ایران، و به رهبری فردی پیامبرگونه، «انقلابی به نام دین» به ثمر رسید که بطلان همه‌ی #نظریه‌هایسیاسی معاصر بود. در زمان‌های که تصور بر این بود مقوله‌ای به نام «دین» توانایی #بازتولیدفرهنگی در جامعه ندارد، انقلاب اسلامی ایران، به تعبیر فوکو «روح یک جهان بی‌روح» شد و نشان داد که کماکان، عنصر «دین»، مهمترین عامل محرک انسان‌ها است و همچنان این کارخانه‌ی عظیم، در حال انسان‌سازی است.

?آیا جامعه ایران، جامعه‌ای دیندار است؟
حال سؤال آن است که بعد از گذشت چهل سال از انقلاب، آیا سکه‌ی دین همچنان در جامعه‌ی ایران رایج است یا نه؟ به زبان دیگر، آیا #جامعه‌یایران، جامعه‌ای دیندار است یا آنچنان‌که بعضی تصور می‌کنند جامعه‌ی ایران شاهد #افولدینداری است؟ پرسش مهمی است که پاسخ درست به آن می‌تواند ما را به فهم درست از جامعه‌ی ایران رهنمون کند.

⭕️برای مثال مطابق با پیمایش‌ها و پژوهش‌های معتبر انجام‌شده درباره‌ی وضعیت دینداری در ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز، این نتیجه مشخص می‌شود که در بعد مسائل اصلی دین، مانند اعتقاد به خدا، پیامبر و معصومین(ع)، معاد و آخرت و نظایر این، شاهد ثبات در دینداری بوده و حدود 98درصد مردم ایران به این اصول دینی اعتقاد دارند. بیش از 80 درصد مردم ایران نیز اهل نماز (دائم یا گاهی) و روزه گرفتن هستند. نکته‌ی قابل توجه آن است که ابعاد بیرونی رفتار #دینداری مردم مانند شرکت در مراسم عزاداری سیدالشهداء، شرکت در مراسم اعتکاف، زیارت اماکن مقدسه به شدت افزایش یافته است. در مقایسه‌ای که بین سال‌های 1374 تا 1388 دراین‌باره انجام گرفته است، میزان شرکت در #مجالس_روضه‌خوانی از حدود 57 درصد در سال 1374 به 75 درصد در سال 1388 افزایش پیدا کرده است. میزان زیارت اماکن مقدس نیز از 70 درصد در سال 1374 به 78 درصد در سال 1388 افزایش پیدا کرده است. مثلا در حالیکه در اوایل دهه‌ی 80، یک میلیون نفر به مشهد مقدس سفر می‌کردند، این آمار در حال حاضر به بیش از 20 میلیون نفر رسیده است.

?نسبت رشدها به دشمنی‌ها
اما رشد وضعیت دینداری در ایران درحالی است که «ما مواجه هستیم با یک حمله‌ی همه‌جانبه؛ یک جبهه‌ی عظیمی از لحاظ فرهنگی دارند به ما تهاجم می‌کنند؛ این هم در خلال حرفهایشان هست، البتّه ما می‌د‌انستیم این حرف را، امّا حالا دیگر خودشان هم صریحاً می‌گویند که «غلبه‌ی بر جمهوری اسلامی و غلبه‌ی بر حاکمیت اسلام، با جنگ نظامی و با تحریم اقتصادی موفّقیت‌آمیز نیست، [بلکه] با کار فرهنگی و نفوذ فرهنگی موفّقیت‌آمیز است؛ ذهن‌ها را باید تغییر داد، روی مغزها باید کار کرد، هوس‌ها را باید تحریک کرد»؛ این را الان صریح می‌گویند.» 30/5/98 در حقیقت نسبت رشد دینداری را باید با تضادها و دشمنی‌هایی که پیرامون آن وجود دارد مقایسه کرد.

✅ #محرم و عزاداری بر سیدالشهداء، یکی از آن مقاطعی در سال است که به خوبی #بیانگر #وضعیت_دینداری مردم ایران است. فرهنگ #عاشورا آن نقطه‌ی ثقلی است که هم «علت محدثه»ی انقلاب اسلامی بوده است و هم «علت مبقیه»ی آن. و تا عاشورا زنده است، این انقلاب زنده است.

@Khattehezbollah

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.