جايگاه هنر در اسلام
اگر درباره ي اصل هنر بخواهيم نظر اسلام را بدانيم، به نظر ميرسد كه اسلام هنر را نه فقط قبول كرده بلكه تشويق كرده.
قرآن يك اثر هنري است؛ شما ملاحظه مي كنيد؛
در آيات كريمه ي قرآن جاهاي زيادي وجود دارد كه تقدّم و تأخّر در جمله بندي وجود دارد به خاطر اينكه سجع آيه حفظ بشود. موارد متعدّدي در قرآن هست؛
با اينكه قرآن نه تقيّد به سجع به معناي مصطلح دارد، نه تقيّد به قافيه، [ چون] شعر نيست و تقيّد به اين چيزها ندارد –
امّا درعين حال زيبايي كلام يك جاهايي اقتضا كرده كه يك جمله ي معترضه اي وسط بياورند براي اينكه سجع آخر آيه كه با بقيّه ي آيات منطبق است
برابر در بيايد و آن زيبايي را بدهد. يا وزن و موسيقي كلام؛ در آيات كريمه ي قرآن، موسيقي كلمات يك چيز مغفولٌ عنه واقع شده و به آن توجّه نميشود.
بعضي ها دنبال وزن رفته اند كه آيات موزون قرآن را پيدا كنند – و پيدا كرده اند، زياد هم هست آياتي كه خودش يك وزن عروضي است
– امّا موسيقي كلمات قرآن، آنجايي هم كه حتّي وزن ندارد، يك چيز عجيب است؛ بسيار گوشنواز است. كسي كه با قرآن انس داشته باشد و آشنا باشد، مي بيند.
مقام معظم رهبري
منبع
بيانات رهبري در ديدار هيئت علمي و دست اندر كاران فقه و هنر23دي 94