?اربعین واجب نیست اما محل امتحان ماست؛

?اربعین واجب نیست اما محل امتحان ماست؛

مثل امتحان اصحاب حسین(ع) در شب عاشورا
?گرفتنِ پول از زائر حسین(ع) به‌بهانه‌هایی مثل «بیمه» یک‌نوع راهزنی است

? نکاتی برای ارتقاء محتوا و معنویت سفر اربعین- ۱

? زیارت جامعه دربارۀ اهل‌بیت(ع) می‌فرماید: «وَ الْبَابُ الْمُبْتَلَى بِهِ النَّاس‏» درِ خانۀ اهل‌بیت(ع) جایی نیست که فقط حاجت بدهد و ما صرفاً بخواهیم به ایشان توسل پیدا کنیم؛ بلکه ما در موقعیت‌های مختلف، با اهل‌بیت(ع) امتحان می‌شویم.

? مردم کوفه با امام‌حسین(ع) امتحان شدند و ما الان با اربعین داریم امتحان می‌شویم. هرکسی هرچقدر بتواند برای اربعین مایه بگذارد، از این امتحان روسفید بیرون خواهد آمد. ما نسبت به اربعین فقط «شوق» نداریم، بلکه «خوف» هم داریم؛ خوف اینکه مبادا کم بگذاریم!

? به‌دلیل اینکه بعضی‌ها ممکن است بضاعتش را نداشته باشند، باید تلاش کنیم که سفر اربعین، یک سفر بسیار ارزان بشود؛ هم خیّرین امکاناتش را فراهم کنند، هم دولت.

? یکی از اقدامات شایسته این است که دولتی‌ها لب مرز، پولی از مردم نگیرند، واقعاً گرفتن انواع و اقسام پول‌ها به بهانه‌های مختلفی مثل «بیمه» یک‌نوع راهزنی سرِ راه زائر امام‌حسین(ع) است. دو سه برابر این‌جور پول‌ها را می‌توانید از جمعیتی بگیرید که تعدادشان هم بیشتر است و برای تفریح به خارج از کشور میروند و ارز مملکت را به حلقوم بیگانگان می‌ریزند.

? در روایات داریم که اگر یک‌وقتی حج خواست تعطیل بشود و مردم نداشتند به زیارت بروند، حکومت اسلامی باید از بیت‌المال هزینه کند و کسانی را بفرستد (کافی/۴/۲۷۲) حالا که در اربعین، مردم خودشان دارند برای زیارت می‌روند، لااقل سرِ راه آنها قرار نگیریم و به بهانه‌های مختلف رهزنیِ مالی نکنیم، ضمن اینکه معلوم نیست بیمۀ اجباری، اشکال شرعی و قانونی هم نداشته باشد.

? وای بر دولتمردی که نسبت به اربعین بی‌تفاوت باشد، ما امروز داریم با اربعین امتحان می‌شویم. امتحان هم لزوماً آن کاری نیست که بر ما واجب کنند و ببینند ما چه می‌کنیم؟ آن قسمتِ حساس و پُرامتیازِ یک امتحان و احیاناً آن قسمت پرخطرش-اگر بی‌اعتنایی کنیم- قسمتی است که به ما تکلیف نکرده‌اند؛ مثل شب عاشورا که امام‌حسین(ع) به یاران خودش، تکلیف نکرد که «فردا بمانید!» ولی آنهایی که ماندند، چقدر بُردند!

?علیرضا پناهیان
?مسجد مقدس جمکران – ۹۸.۶.۳۱
?? متن کامل:
Panahian.ir/post/5707

@Panahian_ir

سلام امام زمانم فرا رسیدن سالروز شهادت پدر گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.