⏱ ۲ دقیقه ❓سؤال: آیا در زمان ظهور امام عصر عجل الله

۲ دقیقه

❓سؤال: آیا در زمان ظهور امام عصر عجل الله همه کارها به خودی خود و در یک شب درست می‌شود؟

این سوالیست که ذهن برخی را به خود مشغول کرده و در پاسخ به آن نیز عده ای دچار افراط و تفریط شده اند. اما حقیقت ماجرا چیست؟

? از آنجاییکه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه آخرین امام معصوم و ذخیره الهی برای نجات بشریت هستند، انتظار بی جایی نیست که برای فراهم شدن مقدمات ظهور و در عصر حکومت ایشان از امدادهای الهی ویژه‌ای بهره‌مند گردند. فلذا همانطور که در برخی احادیث هم اشاره شده، خداوند ایشان را به وسیله گروهی از ملائک و اجنه و هم چنین لشکری از رعب (ترس) یاری خواهد کرد. اما این بدین منظور نیست که تمامی امور برای ایشان به شکلی خارق العاده و بدون زحمت و دردسر و به قولی یک شبِ حل شود.
در سلسله روایاتی که به این مسئله اشاره میکنند نیز شاهد آن هستیم. برای مثال در روایتی آمده است:

? موسی بن بکر واسطی از بشیر نبال نقل میکند که او گفت: هنگامی که به مدینه رسیدم به ابوجعفر (امام باقر علیه السلام) گفتم: آنان [مرجئه] می گویند: همانا اگر مهدی عجل الله تعالی فرجه قیام کند، همه‌ی کارها به خودی خود، برای او درست و برقرار می‌شود و به اندازه‌ی یک ظرف حجامتی خون نمی‌ریزد.
پس ایشان فرمود: «هرگز چنین نیست! سوگند به آن که جانم در دست اوست! اگر کارها خود به خود برای کسی هموار می‌شد، مسلماً برای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در زمانی که دندان‌های پیشین آن حضرت شکست و صورتش زخمی شد، درست و برقرار می‌گردید! هرگز چنین نیست! سوگند به آن که جانم به دست اوست! “کار به آن جا می‌انجامد که ما و شما، عرق و خون بسته شده را پاک کنیم.» (منظور سختی‌ها و مشکلاتی است که حضرت و یارانش تحمل میکنند تا امور اصلاح گردد) سپس پیشانی خود را پاک کرد.
(بحارالانوار ج ۵ ص ۳۵۸ / الغیبه نعمانی ص ۲۹۵ / معجم الاحادیث الامام المهدی(عج) ج ۳ ص ۳۰۵ / الزام الناصب ج ۲ ص ۱۱۳ / مکیال المکارم ج ۱ ص ۷۰ / الغیبه طوسی ص ۲۶۷)

? همانطور که از متن حدیث بر می‌آید، امام باقر علیه السلام در برخورد با طرح چنین شبهاتی اینگونه پاسخ داده‌اند تا جلوی برداشت‌های شخصی و انحرافات فکری، بدین شکل گرفته شود. در نهایت ذکر این نکته الزامیست که شخص منتظر می‌بایست با شناخت کامل نسبت به اوضاع و احوال زمان ظهور، خود را برای حضور در آن دوران آماده سازد و اینگونه نباشد که با تکیه بر امدادهای الهی از خود سلب تکلیف نماید و سخن قوم حضرت موسی را بر زبان بیاورد که:

?”فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ”
ای موسی! خودت و پروردگارت به جنگ بروید، ما همینجا می‌نشینیم! (مائده ۲۴)

✍? محمدامین اصغری

#یادداشت

کانال رسمی استاد رائفی‌پور و موسسه مصاف?
✅ https://t.me/joinchat/AAAAADwiIiTvyi_ybfqz1Q

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.