?حق‌الناس ?توبه‌ی از حق‌الناس ?روایات ما در باب

?حق‌الناس

?توبه‌ی از حق‌الناس

?روایات ما در باب حق‌الناس خیلی مطالب ناب و عجیبی را دارد، که جا دارد ما این مساله را جدی بگیریم و در زندگی با آن عمیق‌تر برخورد کنیم.

?روایتی را مرحوم کلینی در جلد ۵ اصول کافی، صفحه‌ی ۱۰۶ نقل می‌کند.

?علی بن ابی حمزه می‌گوید، من دوستی داشتم که از بنی‌امیه بود. این فرد در دربار کاتب بود -به قول امروزی‌ها منشی بود- به من گفت یک وقتی از امام صادق (علیه‌السلام) برای من بگیر، من خدمت حضرت برسم.
من اجازه گرفتم، این فرد وارد شد سلام داد و نشست.
مشخص می‌شود که به امام صادق (علیه‌السلام) ارادت داشته است و آنطور که از روایت مشخص است شیعه بوده است،
به حضرت گفت: آقا من فدایتان بشوم. من در تشکیلات این قوم هستم و از دنیای این‌ها مال زیادی به من رسیده، و من خیلی وقت‌ها چشمم را می‌بندم نسبت به حلال و حرام.
این تعبیر نشان می‌دهد که این فرد قلباً با بنی‌امیه نبوده است و با اهل بیت(علیه السلام) بوده است.

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند:
بنی‌امیه یک تعدادی را می‌گیرند که برای این‌ها می‌نویسند و مالیات دریافت می‌کنند، و در نماز جماعت شرکت می‌کنند، همین افرادی که سیاهی لشکرند باعث شده‌اند که این‌ها حق ما را سلب کنند، اگر مردم این‌ها را رها می‌کردند این‌ها چیزی پیدا نمی‌کردند که بخواهند حق ما را از ما بگیرند.
این فرد گفت: آقا من راه در رو دارم؟
حضرت فرمودند: اگر من به تو بگویم انجام میدهی؟
گفت: انجام میدهم.
حضرت فرمودند: هرچه که از اموال این‌ها دستت آمده را از مالِ خودت جدا کن، هرکه را میشناسی به آن برگردان و هرکس را نمیشناسی از طرفش صدقه بده. اگر این کار را کنی من برایت ضامن بهشتم.

توبه‌ی خیلی سختی را حضرت فرمودند. قِران به قِران را باید به افراد برگرداند. این‌جا فرد مقداری طولانی فکر کرد و گفت: فدایتان بشوم من این کار را انجام می‌دهم.
ابن ابی حمزه میگوید؛ این جوان با ما به کوفه بازگشت و هرچه که داشت را داد، تا آن لباسی که تنش بود را داد، طوری شد که من از دوستان خودم پول جمع کردم و برایش لباسی خریدیم و فرستادیم تا لباسی داشته باشد.

مدت کوتاهی گذشت و مریض شد و برای عیادتش رفتیم این فرد چشمش را باز کرد و گفت: یا علی وفالی والله صاحبک، علی به خدا امام تو در حق من وفا کرد (به من گفت ضامن بهشتم برایت اگر این کار را بکنی) و الان می‌بینم که موقع مرگم است و برای نجات من آمده است.
بعد از مدتی از دنیا رفت و دفنش کردیم. بعد مدتی رفتم خدمت امام صادق (علیه‌السلام) و حضرت تا مرا دیدند فرمودند: “یا علی وفینا ولله صاحبک” ، یا علی به خدا قسم ما برای دوست تو وفا کردیم (همان جمله ای که دوستش گفته بود) و موقع مرگش بالای سرش آمدیم.
این می‌شود توبه‌ی از حق‌الناس که مساله‌ی مهمی است.

?یکی از مسائلی که امام خمینی (ره) در طول حیاتشان خیلی بدان تاکید داشتند. در نامه‌هایشان، در سخنرانی‌هایشان، در وصایای اخلاقی و معنویشان، بحث رسیدگی به حق‌الناس است.

?امام خمینی (ره) می‌فرمودند:«سعی کن که با حق‌الناس از این جهان رخت نبندی که کار بسیار مشکل می‌شود. سر و کار انسان با خدای تعالی که الرحم‌الراحمین است بسیار سهل‌تر است تا سر و کار با انسان‌ها.
به خداوند تعالی پناه می‌برم از گرفتاری خود، تو و مومنین در حقوق مردم و سرو کار با انسان‌های گرفتار (خطاب به فرزند عزیزشان)
می‌فرمایند که انسان اگر با حق‌الناس از دنیا برود کار بسیار سخت است.

?جای دیگری می‌فرمایند اگر کسی یک نفری را به ناحق حبس کند، دقایقی، ساعت‌هایی، سال‌هایی، این شخص بعداً باید وقت، عمر، جوانی‌ای که از این فرد گرفته را به او برگرداند.
عین تعبیر حضرت امام است، می‌فرمایند: «این حبس باعث شده که جوانیش از بین برود. تو قدرت داری که جبران کنی؟
توبه‌اش این است آن جوانی‌ای که از این شخص از بین بردی در اثر حبس، به او برگردانی.

?بحث توبه‌ی در حق‌الناس بسیار کار دشوار و سخت و سهمگینی است، البته ما از فضل و رحمت خدا حق نداریم ناامید شویم، حتی در مساله‌ی حق‌الناس هم زمینه برای توبه و بازگشت فراهم است ولی به هر حال توبه در این جا سخت است.

صوت گفتو (https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/3649)

#حق_الناس

✅ @Aminikhaah

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.