#مسأله_انتظار ⁉️اهل‌تسنن دربارۀ مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)

#مسأله_انتظار

⁉️اهل‌تسنن دربارۀ مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) چه دیدگاهی دارند و مهدویت در بین آنان از چه جایگاهی برخوردار است؟

✍️با مراجعه به منابع روایی اهل‌سنت می‌توان دریافت که به باور اهل‌سنت عقیده به حضرت مهدی(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ، عقیده‌ای حق و صحیح است که از پشتوانۀ انبوهی از روایات برخوردار است و حتی تعداد قابل توجهی از آن‌ها بر‌اساس مبانی اهل‌تسنن غیرقابل رد می‌باشد.

?️هرچند در این میان، تعداد اندکی از نویسندگان اهل‌تسنن هم یافت می‌شوند که با دیدۀ انکار یا تردید به عقیدۀ مهدویت نگریسته‌اند، اما چنین کسانی انگشت‌شمارند که مهم‌ترین نام در این میان، ابن‌خلدون، تاریخ‌نویس و جامعه‌شناس سرشناس است.

?️همچنین می‌توان به احمد امین مصری یا محمد فرید وجدی یا سعد محمدحسن اشاره داشت. همین امر [فراوانی روایات مباحث مربوط به مهدویت] بسیاری از علمای اهل‌تسنن را بر آن داشته تا در این زمینه احادیثی را به‌صورت مستقل در کتب حدیثی خود ذکر کنند. (مثل ابن‌ابی‌شیبه در کتاب المصنف؛ ابن‌ماجه در کتاب السنن؛ ابوداود در کتاب السنن؛ ترمذی در کتاب الجامع و …)

?️سه کتاب اخیر، از مجموع شش کتاب معتبر اهل‌سنت می‌باشند] یا حتی با نگاشتن کتابی مستقل به تبیین یا دفاع از این عقیده برخیزند. مانند ابن ابی خثیمه (م ۲۷۹) یا دیگر نویسندگان اهل‌تسنن در قرن‌های بعد که حتی در میان آن‌ها افراد متعصبی مثل ابن‌قیم (م ۷۵۱) و ابن‌کثیر (م ۷۷۴) به چشم می‌خورد.

?️یکی از آخرین آن‌ها هم، کتاب المهدی المنتظر فی ضوء الاحادیث الآثار الصحیحة اثر نویسندۀ وهابی معاصر، عبدالعظیم بستوی می‌باشد که در مطالب فوق از کتاب وی بهره گرفته شد.

⁉️مهدی در نظر اهل‌تسنن چه ویژگی‌هایی دارد و مهدی از نسل کیست؟

✍️هرچند در این‌باره روایات متعددی در کتب اهل‌تسنن می‌توان یافت، ولی در این‌جا به آن‌چه در کتاب المهدی المنتظر بستوی آمده، بسنده می‌شود؛ زیرا همچنان‌که گذشت، نویسندۀ این کتاب از وهابی‌های معاصر می‌باشد که با سخت‌گیری‌ها و بهانه‌تراشی‌های مخصوص وهابیت به احادیث مهدوی نگاه کرده و تعدادی از آن‌ها را به عنوان احادیث معتبر معرفی کرده است.

?️بر اساس این احادیث معتبر، «مهدی از اهل‌بیت پیامبر» و «از نسل ایشان» و مشخصاً «از نسل حضرت زهرا(سلام الله عليها) » و «نام ایشان هم‌نام پیامبر» است و در «آخرالزمان قیام می‌کند و زمین به برکت ایشان آباد و پر از نعمت می‌شود» و «همچنان‌که زمین پر از ستم شده، آن‌ را از عدالت آکنده می‌سازد».

?️ اصولاً رسالت حضرت، اقامۀ عدالت در جهان است، به‌گونه‌ای که «حتی اگر یک روز از دنیا مانده باشد، خداوند آن روز را آن‌قدر طولانی خواهد ساخت تا قیام حضرت به‌پا شود» و «در خراسان (ایران) قیامی رخ می‌دهد که به قیام حضرت متصل می‌شود».

?️همچنین براساس برخی گزارش‌های معتبر اهل‌سنت «یکی از علایم قیام حضرت، شهید شدن شخصی معروف به نفس زکیه می‌باشد» و نیز از برخی دیگر از گزارش‌های معتبرشان استفاده می‌شود که قیام حضرت، ارتباط خاصی با کوفه دارد.

? گونه‌شناسی اندیشۀ منجی موعود در تشیع، ص ۴۳۱.

???

کانال رسمی مسجد مقدس جمکران:
@Jamkaran_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.