❓ احاديث امام مهدی علیه السلام به چه صورت

احاديث امام مهدی علیه السلام به چه صورت به ما رسيده است؟

?‌ سخنان امام عصر به دو صورت به ما رسيده است:
۱. توقيعات ۲. ملاقات

1⃣ توقيعات:
توقيع يعنی، نامه‌ای كه امام به فردی می‌نوشتند. در اين رابطه گفتنی است امام زمان دو نوع غيبت دارند: غيبت صغری و غيبت كبری. در غيبت صغری امام، چهار نايب خاص داشتند كه آنها رابط بين امام و مردم بودند. يعنی نامه و سؤالات مردم را به امام مي‌رساندند و جواب آن را از او گرفته و به افراد می‌دادند. غيبت صغری ۶۹ سال طول كشيد، در اين مدت نامه‌های فراوانی شامل سخنان و پيام‌های امام به شيعيان صادر شد. تعدادی از اين نامه‌ها يا به اصطلاح توقيعات، در كتاب‌های حديثی (مانند كتاب كمال الدين شيخ صدوق، غيبت شيخ طوسی، بحار الانوار و…) آمده است.

2⃣ ملاقات:
بخش ديگری از سخنان امام زمان به صورت شفاهی و در ملاقات و ديدار با آن حضرت شنيده شده و در كتاب‌ها نقل شده است.
البته اكنون ما در حال غيبت به سر می‌بريم و قرار نيست كسی به محضر آن عزيز برسد، مگر اين كه به طور استثناء چنين سعادتی براي كسی اتفاق بيفتد. بنابراين نبايد ادعای ملاقات را به سادگی و از هر كس پذيرفت. به علاوه در زمان غيبت كبری چون امام نايب خاص ندارد، بنابراين به وسيله كسی پيام نمی‌فرستد. به همين جهت در حال حاضر اگر كسي ادعای نقل قول از طرف امام بنمايد، ما نبايد آن را بپذيريم.

? با توضيح داده شده معلوم شد اكثر سخنان نقل شده از آن حضرت، چيز‌هايی است كه در توقيعات آمده است و تعداد كمی نيز حاصل ملاقات‌ها می‌باشد (به خصوص ملاقات‌هايی كه در غيبت صغری اتفاق افتاده است).

? اين نكته را هم نبايد فراموش كرد كه سخنان نقل شده از امام زمان مانند ساير احاديث، بعضی دارای سند و مدرک قوی بوده و قابل اعتماد است و بعضی سند معتبری ندارد؛ لذا چندان نمی‌توان آنها را معيار عمل قرار داد

⭕️ #پرسش_و_پاسخ_مهدوی

✅ واحد مهدویت موسسه مصاف(مهدیاران)
http://eitaa.com/joinchat/2885222402Ce75349b11c

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.