? پیامبر(ص)، امام علی(ع) و حسنین(ع)

? پیامبر(ص)، امام علی(ع) و حسنین(ع)

حاضر نشدند کاری که جزء مسئولیت مردم بود انجام دهند لذا مظلوم ماندند، چون مردم مسئولیت خود را انجام ندادند
? این جزء مسئولیت‌های اجتماعی مردم است که جریان نفاق را بشناسند و افشا کنند

➖ احساس مسئولیت اجتماعی (ج۱)

? رسول‌خدا(ص) و علی(ع)، حاضر نشدند آن کارهایی که جزو مسئولیت مردم بود، به‌جای مردم انجام بدهند و این موجب غربت و مظلومیت ایشان شد؛ چون مردم مسئولیت خود را انجام ندادند. امام‌حسن(ع) و امام‌حسین(ع) هم این کار را نکردند لذا مظلوم واقع شدند.

? اگر پیامبر(ص) بنا بود جای مسئولیت‌پذیری مردم، کارهایی انجام بدهند، چه‌کار می‌کردند؟ مثلاً آن کسانی که در کنار خانۀ کعبه هم‌قسم شده بودند تا نگذارند کار به‌دست علی(ع) بیفتد، آنها را افشا و محکوم می‌کردند، اما پیامبر(ص) این کار را نکردند، چون این کار جزو مسئولیت اجتماعی مردم بود.

? این جزء مسئولیت‌های اجتماعی مردم است که جریان نفاق را بشناسند و افشا کنند، این جزء مسئولیت‌های اجتماعی ما مردم است که از مهم‌ترین عامل تأمین امنیت و ثبات اجتماعی که «ولایت» است دفاع کنیم و اجازه ندهیم که غریب بماند و انواع مصلحت‌ها به ایشان تحمیل بشود.

? حضرت زهرا(س) به ما آموزش داده است که آدم باید برای جامعۀ خودش دل بسوزاند، برای جامعۀ خودش فریاد بزند، برای جامعۀ خودش جان بدهد. این احساس مسئولیت دربارۀ جامعه، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت زهرا(س) است که برای ما الگو هستند.

? شهادت حضرت زهرا(س) به‌خاطر عبادت و خانه‌داری نبود، اگر ایشان فقط به عبادت و خانه‌داری می‌پرداختند این‌گونه مظلوم واقع نمی‌شدند. در ایام فاطمیه باید آن احساس مسئولیتی را که حضرت برای نجات جامعه داشت، یادآوری کنیم.

?علیرضا پناهیان
?حرم مطهر رضوی – ۹۹.۱۰.۷
?? متن کامل:
Panahian.ir/post/6603

@Panahian_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.