تفسیر زیارت جامعه کبیره

تفسیر زیارت جامعه کبیره

???????
یکی از اسماء خداوند(عفو) است اگر خواستید بفهمید چقدر شبیه خداوندهستید،ببینیدچقدر باگذشت هستید. خدا از بسیاری از گناهان بندگانش میگذرد کسی که صفت عفو ندارد زود رنج است و دارد با خودش جهنم را حمل می کند.چنین کسی هم آخرت خود را خراب می کندوهم دنیایش را.چون دلش پر از ناراحتی و کینه است.از این رو اولین کسی که قربانی کینه و حسادت است،خود شخص حسود است. بدن سالم بدنی است که عفونت نمی‌تواند به سراغش بیایدبه‌ سادگی مریض نمیشود.روح سالم نیزهمینطوراست.
انسان اساساً برای این به دنیا آمده که متخلق به اخلاق الهی شود یعنی انسان تا می‌تواند باید به اوضاع دلش برسدو آن راسالم نگه دارد.
انسان تا به این مقام نرسد به آرامش نخواهد رسید.
انسان سالم وخداگونه،هیچ وقت ازرفتارهای زشت دیگران کینه به دل نمی گیرد و زود عفو می کند.انسان اینطور باشد شبیه خداوند می‌شود.
بهشتیان درادامه میگویند: کسانی که با ما قهر کردند ما با آنها قهرنمی کردیم. یعنی اینگونه نبودند که کسی با آنها قهر کند آنها هم قهر کنند بعضی می‌گویند: شخصی با ما قهر کرده باید چه کنیم پاسخ این است شما قهر نکنید دعوتش کنید، پیام او بدهید،به اوسلام برسانید. اما اگر همه این کارهاراکردیم طرف مقابل باز هم نمی‌خواهد ارتباط برقرار کند. مثلاً جواب تلفن شما را نمی‌دهند دعوت می کنیدنمی آید.در این صورت بر شما مسئولیتی نیست.
درادامه بهشتیان میگویند: و با هر کس به ما نادانی روا می داشت،بردباری می ورزیدیم.
وقتی کسی در حق ما جهالت به خرج می‌داد گستاخی در حق ما می کرد ما بردبار بودیم.
کسی که حلم نداردتمام زحمات۲۰-۳۰سال عبادتش ازبین میرود.
اهل حلم کسانی هستندکه فرشته ها به آنهامیگویند:بفرمائیدبهشت که پاداش خوبی برای اهل عمل داریم.
این معنی سلامت است وآدم های سالم اینگونه واردبهش میشوند.

ادامه دارد…..
?????????

@jalasate_ostad

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.