#روایت_فاطمی?️ویژگی‌های مشترک امام مهدی

#روایت_فاطمی

?️ویژگی‌های مشترک امام مهدی(عجل‌الله تعالی فرجه) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) – (بخش چهارم)

?️امام مهدی (علیه السلام) می‌فرماید: «ِفی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» برای من در (زندگی و رفتار) دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله الگو و سرمشقی نیکو است.

?️با نگاهی به ویژگی‌های این دو معصوم بزرگوار، جمله حضرت(عج) نمود می‌یابد.

?️ ۴. زهد و ساده زیستی

?️آن حضرت [فاطمه زهرا سلام الله علیها] به اندکی از معیشت دنیا راضی بود و بر سختی‌های زندگی بردبار و به مقدار ناچیزی از حلال قناعت می‌کرد. نفس قدسی‌اش راضی و مرضیِ حق بود. به آنچه دیگران داشتند طمع نمی‌بست و به چیزی که حقِّ او نبود چشم نمی‌دوخت و به حقِّ اَحَدی طمع نداشت، او در نفسِ خود غنی و به وضع خود خشنود بود و چنانکه پدرش فرموده بود:

?️ «لیس الغنی عن کثرة العرض، إنّما الغنیّ غنیّ النفس»(۱) در زیارت آن حضرت نیز می‌خوانیم: «یاحلیفة الورع و الزهد» ای کسی که بریده از دنیا و فانی در ذات احدیت بود.(۲)

?️حضرت مهدی(عج) نیز در نهایت زهد و سادگی زندگی می کند. حضرت صادق(ع) می‌فرماید: به خدا سوگند! لباس قائم (عج) زبر و غذاییش سخت خواهد بود.(۳)

?️ ۵. مبارزه با انحراف‌ها و بدعت‌ها

?️فاطمه زهرا سلام الله علیها اولین شهیده‌ دفاع از ولایت به جرم مبارزه با بدعت در دین پدر بزرگوارشان به شهادت رسیدند. حضرت مهدی (عج) هم با بدعت‌ها و انحرافات مبارزه می‌کند و فرایض الهی و سنن نبوی را احیا خواهد کرد.

?️امام صادق (ع) می‌فرماید: «بدعتی نمی‌ماند جز آن که از بین می‌برد و سنّتی نمی‌ماند جز آن که بر پا می‌دارد.(۴) حضرت علی (ع) می‌فرماید: «هر چه از کتاب و سنّت، متروک مانده، زنده خواهد کرد.»(۵)

?️در دعای شریف ندبه می‌خوانیم: أین المؤمل لإحیاء الکتاب و حدوده؟ أین محیی معالم الدین و أهله؟ أین المدّخر لتجدید فرائض و السنن. کجا است آرزو کشیده برای زنده کردن قرآن و حدودش؟ کجا است زنده کننده آثار دین و اهل دین؟ کجا است آن ذخیره الهی برای تجدید واجبات و سنت های اسلام.

?منابع:
۱. فاطمه زهرا (س) محمد عبده یمانی ترجمه محمد تقی رهبر ص۲۵۹
۲. بخشی از زیارت حضرت فاطمه سلام الله علیها
۳. مکیال المکارم ج۱ص۱۴۶ به نقل از بحار ج ۵۲ ص۳۵۸
۴. ینابیع المودة، ج ۳، ص ۶۲
۵. بخشی از خطبه ۱۳۸ نهج البلاغه

???

کانال رسمی مسجد مقدس جمکران:
@jamkaran_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.