✅ #غیبت_صغری سه ویژگی دارد:

#غیبت_صغری سه ویژگی دارد:

۱. محدودیت زمانی دارد که ۶۹ سال طول کشید.

۲. #امام پنهان هستند اما نه از همگان بلکه وکلای امام می‌توانند امام را ببینند و شرفیاب محضر حضرت شوند.

۳. ارتباط با امام قطع نیست، افراد امام را نمی‌بینند ولی می‌توانند نامه‌ها و س‍ؤالاتشان را از طریق #نواب_اربعه به امام برسانند و امام جواب می‌دهند.

? #نیابت خاص نیاز به نص دارد. بنابر این چهار بزرگوار خودشان ادعا نکردند که ما نایبیم. بلکه امام (ع) به آن‌ها دست خط مبارک دادند که اینها نایبان خاص من هستند.

? این نایبان ۴ نفرند: عثمان بن سعید عَمْری، محمد بن عثمان عمری است که پدر و پسر هستند. حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد سَمُری.

آن‌ها #ایمان استوار و خلل‌ناپذیر داشتند. #درایت داشتند یعنی تیز هوش بودند. باید درایت داشته باشند تا بازیچه جریانات انحرافی نشوند. #تقوا، اَعقَل الناس بودن، #بنده خدا بودن، #عدالت و #وثاقت، #امانت_داری و #کرامت ویژگی دیگر آنهاست.

? یکی از ویژگی‌های نواب #تقیه است.

? نواب جوری زندگی می‌کردند که #دشمن اصلاً باورش نمی‌شد این‌ها #نایب_خاص باشند.
? تقیه یعنی نگهداری #عقیده و #رفتار در جایی که احساس خطر بکنی.

? جناب حسین بن روح نوبختی در حد بسیار بالائی از تقیه و #راز_داری را در آن شرایط سخت و دشوار داشتند به گونه‌ای که علمای مذاهب اسلامی هر یک ایشان را به خودشان منتصب می‌کردند.

? این چهار بزرگوار با دربار ارتباط داشتند چون امام باید حفظ بشود و چیزی که مهم است اوست. و اینگونه رفتارها باعث می‌شود فقط آن‌هایی که در حد اعلای #شیعه هستند به این چهار نفر #اعتقاد داشته باشند بنابراین عمومیت هم ندارد.

? آن‌ها خیلی #صبور و خویشتن دار بودند چون کار بسیار مهم بود و دشمن در جهت دست‌یابی به امام می‌کوشید هر گونه #ضعف و سستی از سوی نایب و سفیر خاص امام موجب می‌شود این حرکت واکنشی با بن‌بست مواجه شود.

? سومین وکیل خاص امام، حسین بن روح است و بسیار هم مورد وثوق و عنایت امام (ع) است که ایرانی است و این برای ما خیلی افتخار است. افتخار ایرانی‌ها در زمان رسول خدا (ص) سلمان فارسی و در زمان امام عصر (ع) خاندان نوبختی‌ها هستند.

? عده‌ای از ابوسهل نوبختی پرسیدند چرا تو نایب خاص حضرت نشدی؟ و به جای تو ابوالقاسم حسین بن روح از #ناحیه_مقدسه متصدی منصب سفارت او شد؟ در پاسخ گفت: امام بهتر از هر کس می‌داند که چه کسی لایق این مقام است؟ اگر ابوالقاسم حسین بن روح امام را زیر عبای خود پنهان کرده باشد بدنش را با قیچی قطعه قطعه بکنند تا امام را نشان دهد هرگز عبای خود را کنار نمی‌زند و امام را نشان نمی‌دهد.

_______
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۳۱، #مهدویت
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.