?? در لحظه تحویل سال چه دعایی کنیم؟

?? در لحظه تحویل سال چه دعایی کنیم؟

#من_فقط_یک_حاجت_دارم

?حتماً شما هم به خاطر نزدیک شدن لحظه های اول بهار، خیلی التماس دعا شنیده اید! کسانی که موقع خداحافظی می گویند: «یادت نره! لحظه ی سال تحویل،منو دعا کن!» احتمالاً تعدادشان کمتر از 20-30 نفر هم نیست! شاید شما هم خیلی دلتان بخواهد اولین دعا، خواستن یکی از حاجاتتان باشد. پیشنهاد ما به شما این است که اولویت اول را دعای خودتان و دوستان و آشنایتان قرار دهید! نه فقط التماس دعا گفته ها، بلکه همه ی مردم کره ی زمین را اولویت اول قرار دهید. نه همه ی مردم که همه ی موجودات. نمی شود؟! چرا شدنی است

?? کافی است از خداوند «فرج آل محمد (علیهم السلام)» را بخواهید که «فرج شما در آن است.»

?نوروز، روز دعا

♦️اصلاً لحظه ی تحویل سال، روز اول بهار یا همان نوروز، بهترین وقت برای دعا است. چرا که نوروز، به فرموده ی امام صادق (علیه السلام)، روز عهد الست و روز ظهور است.

♦️در مکیال المکارم که کتاب مخصوص دعا برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) است، یکی از زمانهای تاکید شده برای دعا، نوروز است.

♦️علاوه بر آن، از آنجایی که عید نوروز، عید تحویل احوال است و با آمدن دوباره ی بهار، انگار فصل تازه ای از نعمات خداوند بر ما گشوده می شود، لحظه ی خوبی برای دعاست. چرا که یکی از وقتهای شکر و دعا، «پس از تجدید هر نعمت و زوال هر محنت» است.

?امام عصر (عليه السلام) واسطه ی تمام نعمت‏ها است، و به برکت او هر محنت و رنجی از ما دور مي‏گردد. دعا براي واسطه نعمت، يکي از اقسام شکرانه نعمت است. از همین رو، اگر قصد تشکر کردن از خدا دارید، با صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد (ع) که بر آن تاکید شده است، برای ولی نعمت خود دعا کنید.

?چه دعایی بکنیم؟

♦️دعا برای فرج در رأس هر دعایی قرار می گیرد ولی غیر از این نیز، بسیاری از دعاها را می توان گفت:

١. درود و سلام و صلوات فرستادن نوعی دعا برای امام است.

٢. دعا برای سلامتی امام از گزند حوادث، بلایا و دشمنان یکی دیگر از اقسام دعاست.
٣. یکی از دعاها در حق امام زمان (عج)، دعا برای پایداری خودتان در راه ایشان است. چرا که اگر ما نلغزیم و اشتباه نکنیم، قلب مهربان امام کمتر به درد می آید.
٤. مستحب است که برای دوستان و یاران آن حضرت دعا کنیم. خیر آنها را از خداوند بخواهیم و اصلاح امورشان را.
٥. دعا کردن برای نابودی دشمنان امام، خواری و زبونی آنها و بیان بیزاری از آنان نیز از مهمترین دعاهای وارد شده در این زمینه است.

?چگونه دعا کنیم؟

♦️هر جوری که می خواهید! شعر و نثرش فرقی نمی کند، اینکه از کتاب دعا اقتباس کرده باشید یا از خودتان در آورده باشید، فارسی و عربی اش هم فرقی نمی کند؛ هر چند اگر عربی بلدید به زبان عربی دعا کنید بهتر است.

♦️فقط لطفاً در دلتان دعا نکنید! از امام باقر (ع) روایت شده است که فرمودند: «فرشته نمی نویسد جز آنچه را شنیده باشد» البته دعای تو دلی هم ثواب دارد چرا که یکی از انواع ذکر است؛ امّا دعایی که به زبان بلند گفته شود، ثوابش دو چندان است.

♦️یک نکته ی مهم آن که، مستحب است برای دعای امام زمان (عج)، صدای انسان بلند باشد خصوصاً اگر در جمعی قرار گرفته است، با همه ی جمع برای ایشان دعا کند. به خاطر همین است که در ندبه آمده است: «ای آقا و سرور من! تا کی برای تو با صدای بلند ناله و استغاثه کنم؟»

?نکته ی مهم باقی مانده اینکه: پیش از دعا استغفار کنیم. چرا که یکی از شرایط قبولی دعا، آن هم برای مولایمان حضرت صاحب الزمان (عج)، پاک بودن نیت فرد از آلودگیها و ناخالصی هاست.

? eitaa.com/ebratha_ir ایتا
? sapp.ir/ebratha.org سروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.